בישול דג טונה יצירתי – טונה של מתכונים

עצמו עיניים ודמיינו טונה מקופסת שימורים. עד כמה יצירתי נתפס בעיניכם המוצר הזה? רבים רואים בטונה מקופסה "פתרון חירום" לארוחה מהירה שמרכיבים ממה שמוצאים במזווה. מתאמנים ואנשי כושר רואים בטונה חלבון מלא נוח וזמין לבניית השריר בתום אימון. אחרים, רואים בטונה מקופסה לא יותר מאוכל דיאטטי שמערבבים עם קערה גדושת ירקות. אך ניתן גם אחרת. אחד מיתרונות הטונה מקופסה הוא שניתן להשתמש בה במגוון צורות בישול והכנה – לחמם אותה או לקרר אותה ולצרוך אותה במגוון דרכים יצירתיות.

בישול דג טונה, שהיא חלבון לכל דבר, חוסך לנו את הזמן הכרוך בבישול (ארוך יותר בד"כ) של חלבון אחר, מאפשר לנו ליהנות מערכיה התזונתיים של הטונה, ויאפשר- גם למי שאינו בשלן יתר על המידה – להכין מטעמים מפתיעים שישדרגו כל ארוחה. השף של טונה סטארקיסט, ניקי גרנר, משתף אותנו בטיפים לבישול יצירתי.


בישול דג טונה יצירתי – חומרי גלם מוכרים בשימוש חדש

"כל מה שצריך כדי ליצור מאכלים חדשים, מרתקים ומעניינים זה ידע קולינרי בסיסי, חשיבה מחוץ לקופסה וחומר גלם איכותי – טונה לדוגמא. הטונה נתפשת כמאכל שאוכלים אותו רק בסלט או בכריך, אך לפעמים כל מה שצריך הוא פשוט לקחת חומר גלם מוכר ובנאלי – ולהשתמש בו אחרת ממה שהורגלנו. הבישול היצירתי מביא אותנו להכרה כי הטונה היא תחליף מעולה לעוף או בקר, וגם לדגים אחרים, בכל המנות הפופולריות במטבח שלנו.
היצירתיות בשימוש בטונה יכולה לבוא לידי ביטוי בהכנת מנות שאנחנו מכינים ואוכלים כל יום, בשדרוג מנות צמחוניות או כהשראה ממתכוני שף שונים. "


טונה של מתכונים – באמת?

" טונה טרייה מגיעה אלינו במגוון מצבי צבירה וצבעים – קפואה או טרייה, לבנה, בהירה או אדומה. בהיותה דלת שומן היא נוטה להתייבש בבישול ולכן מתאימה בעיקר למאכלים קרים ללא בישול – כמו טרטר, סביצ'ה, סושי, קרפצ'יו, או צרובה קלות. לעומת זאת, הטונה בקופסה היא דג שכבר עבר בישול ראשוני ומוכן להמשך יצירה, כשהוא עסיסי יחסית. אין צורך לבשל את הדג או לנקותו, ולכן נחסך לנו זמן רב במטבח. טעם הדג מעודן, ומשתלב בקלות רבה בכל תיבול או טעם שנרצה להוסיף לו.
טונה מקופסה היא חומר גלם כל כך גמיש ומתאים את עצמו, שניתן להכין ממנו מגוון כמעט אינסופי של מנות: סלטים ומנות ראשונות, מגוון מאפים- פשטידות, פריטטה, לחמים ממולאים, כתוספת למנת פסטה, קציצות מטוגנות, ברוטב או אפויות ואפילו ממרחים ורטבים. באופן אישי, אני ממליץ על לחם פרנה ממולא טונה ועל קציצות טונה ברוטב בסגנון מרוקאי.טונה מקופסא מעניקה לנו אפשרויות כמעט אינסופיות מבחינת גמישות קולינרית, שזה משהו שאנשים שאוהבים להכין אוכל לא יכלו אפילו להעז לחלום עליו, עוד לפני סך הכל מספר דורות. ואם לא די בעובדה שאפשר להכין המון מאכלים מסוגים שונים לגמרי (שלאו דווקא דומים אפילו אחד לשני) בעזרת טונה, אלא שמדובר גם במאכל מאוד בריא, שמומלץ לאכול לאנשים בכל קטגוריות הגילאים, מילדים ועד קשישים, דרך מבוגרים (וגם כאלה ששומרים על דיאטה ו/או עושים כושר באופן קבוע ועושים את מיטם בשביל לאכול אוכל בריא בלבד). כל היתרונות האלה הוכפים את הטונה בקופסה למצרך כל-כך מבוקש ופופולרי, ובצדק.
אני אוהב לדמות את הטונה מקופסה לקנבס ציור לבן וחדש, שיקבל כל צבע או סגנון שנרצה לצייר בו. פשוט צריך להעז, לנסות, להתנסות ולחשוב מחוץ לקופסה".


הכל באמת פשוט כל כך?

"הקושי היחיד שעלול להיווצר משימוש בטונה בקופסת שימורים הוא שצריך 'לקשור' מחדש את הטונה שכבר עברה בישול. לדוג' בהכנת קציצות טונה, כדאי לשים ביצה, פרורי לחם או אפילו קמח חומוס, כדי שהמרכיבים במנה יתחברו היטב."
קיבצנו לכם מספר מתכונים שמדגימים בישול דג טונה יצירתי –


מאפינס טונה וירקות

מתכון ל20 מאפינס בינוניים – כ125 קלוריות ליחידה
מצרכים:
3 קופסאות טונה עם עשבי תיבול לא מסוננות
1 כוס קמח לבן
½1 כוסות קמח מלא
2 כפות אבקת אפיה
3 ביצים
1 כף חרדל דיז'ון גרגרים
1 גביע שמנת מתוקה
חצי כפית בזיליקום מיובש
מלח ופלפל שחור לפי הטעם
כוס אפונה קפואה שהושרתה במים רותחים
2 כוסות עגבניות שרי
100 גרם גבינה בולגרית מפוררת
  • ניתן להוסיף מצרכים נוספים או להחליף את הירקות בירקות אחרים כגון – תירס, זיתים, גזר ועוד.
  • ניתן להכין כמה סוגים שונים של מאפינס באותה התבנית ע"י הוספה של ממרחים וטעמים – פסטו, עגבניות מיובשות, אבקת שום ועוד.
אופן ההכנה:
  1. מנפים את הקמח הלבן, המלא ואבקת האפיה לקערה גדולה.
  2. מוסיפים ביצים, חרדל ושמנת מתוקה, ומערבבים.
  3. מקפלים לתוך התערובת את הירקות, הגבינה והטונה (עם השמן).
  4. ממלאים תבנית שקעים ששומנה ב ¾ מגובה השקעים בתערובת שהוכנה, אופים 20 דקות בתנור שחומם מראש ל200 מעלות עד שהמאפינס מזהיבים.


סנייה טונה וחצילים

מתכון ל-3 מנות – כ-800 קלוריות ליחידה
מצרכים:
3  קופסאות טונה סטארקיסט בשמן זית כתית מעולה, מסוננות – לשמור את השמן בצד
 9 פרוסות חציל פרוסות בעובי של 1 ס"מ
3/4  כוס טחינה מוכנה סמיכה מעט
למילוי:
1  בצל לבן קצוץ
4  כפות אגוזי מלך קצוצים גס + כף לקישוט
4  כפות פטרוזיליה
קורט מוסקט טחון
כפית תבלין "ראס אל חנות" (אופציונאלי)
אופן ההכנה:
  1. מניחים בתבנית את פרוסות החציל, מורחים בשמן הזית שסונן מהטונה ואופים 10 דקות בחום של 200 מעלות.
  2. מערבבים את מרכיבי המילוי יחד ומניחים פרוסת חציל אפויה ומעליה שכבת מילוי.
  3. מניחים עוד פרוסת חציל ועוד שכבת מילוי, סוגרים בפרוסת חציל מלמעלה.
  4. מזלפים מעל הכל טחינה ומעט אגוזים לקישוט.
  5. אופים את "המגדל" בתנור 10 דקות בתנור שחומם מראש ל-180 מעלות.
*מומלץ להגיש עם סלט צבעוני.


קציצות דגי טונה מרוקאיות מבושלות ברוטב

מתכון ל 25 יחידות- כ95 קלוריות לקציצה
המרכיבים:
3 קופסאות טונה בהירה עם פלפל חריף – מסוננות – לשמור את השמן בצד
200 גרם סולת
4 ביצים
אגודת פטרוזיליה – קצוצה
5 עגבניות – חתוכות לקוביות
3 פלפלים ירוקים- חתוכים לפרוסות
1 פלפל חריף – חתוך לפרוסות
1 ראש שום – קצוץ גס
אגודת כוסברה – קצוצה
פפריקה מתוקה
פפריקה חריפה
כורכום
מלח
אופן ההכנה:
  1. מערבבים בקערה את הטונה, הסולת, הביצים, הפטרוזיליה, פפריקה, כורכום ומלח לפי הטעם ומשאירים למנוחה כשעה .
  2. בסיר שטוח מחממים כ6 כפות שמן מקופסאות הטונה שנשמר בצד, מטגנים את השום ומוסיפים את הירקות והתבלינים. מכסים ומבשלים על אש נמוכה כחצי שעה . מרימים את המכסה ומוסיפים מעט מים רותחים במידה ונדרש כדי לקבל רוטב סמיך .
  3. יוצרים כדורים מתערובת הטונה ומניחים בזהירות ברוטב. מכסים ומבשלים על אש קטנה למשך כשעה. מוסיפים מים במידה ונדרש – הרוטב צריך לכסות לפחות 80% מגובה הקציצות
  4. ניתן להגיש עם אורז או קוסקוס .

דבר הדיאטנית

הטונה, ככל הדגים, מכילה חלבון איכותי קל לעיכול ומהווה מקור מצוין לויטמינים ומינרלים רבים כגון: ויטמין B6, B12, ברזל, אבץ, מגנזיום, זרחן וסלניום (אנטיאוקסידנט) עבור כל הגילאים. הטונה מכילה רק 50 מ"ג כולסטרול ב-100 גר' וכמות משמעותית של חומצות שומן אומגה 3.
חשוב לדעת שהערכים התזונתיים של הדג הטרי נשמרים בקופסה, ושלמרות השם "קופסת שימורים", הקופסה אינה מכילה חומרים משמרים היות ותהליך השימור נעשה על ידי עיקור שנעשה בחום.
שתף

מתכונים נוספים

אזור ראשי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x