החשיבות של מזונות עשירים בחלבון, בברזל וב- B12 לבריאות האם והעובר בהריון

גם מי שהקפדה על תזונה נכונה לא בראש מעייניה בימים רגילים, עם הכניסה להריון היא מקבלת חשיבות וענין ורב הנשים ישאפו לאכול באופן הבריא ביותר שיוכלו מתוך מחשבה שזה לא כבר רק הן בסיפור הזה, אלא יש להן אחריות על עוד אדם שגדל בתוכן.

ברור שבמהלך הריון, התזונה של האם היא גורם מכריע בשמירה על בריאותה אך גם כמובן בשמירה על בריאות והתפתחות תקינה של התינוק.
כשמדברים על תזונה נכונה בכלל ובהריון בפרט, אחד הדברים שכדאי להקפיד עלייהם הוא להכין ולבשל אוכל בייתי, אולם בחיים של היום כשכולנו כ"כ עסוקים זה רק הגיוני שכשלא נספיק לבשל נחפש פתרונות מהירים וקלים להכנה שיהיו עם רכיבי תזונה מזינים וללא חומרים משמרים.

ניתן למצוא היום ארוחות מוכנות שיכולות לתת מענה לכאלה רגעים ואחת מהן היא למשל סידרת לאנצ'בוקס של סטארקיסט שמכילה מנות שמשלבות את כל אבות המזון: טונה עם פחמימה וירק בטעמים שונים שניתנות לחימום מהיר במיקרוגל.

כל עוד אנחנו משתדלים להקפיד על אוכל בייתי מבושל ונעזרים בארוחות האלו כגיבוי למקרים שלא היה באפשרותנו להכין, אנחנו יוצרים העדפה טובה על פני זה שננשנש חטיפים או מזונות אחרים שהם לא רק חסרי ערכים תזונתיים מזינים אלא גם מכילים רכיבים מזיקים.

באופן כללי, כשמדברים על תזונה נכונה בהריון, חשוב לאכול מאוזן ומגוון מכל קבוצות המזון אולם תפקיד חשוב יש למזונות עשירים בחלבון, מזונות עשירים בברזל וגם מזונות עשירים ב-B12.

חשיבות צריכת מזונות עשירים בחלבון בהריון

חומצות האמינו שמרכיבות את החלבון הן מרכיב משמעותי בבניית התאים והרקמות בגוף ולכן חשיבותן גדולה בהריון שבמהלכו התינוק גדל בקצב מהיר.

לחלבון גם תפקיד בבניית ותפקוד מערכת החיסון של האם והעובר.

מזונות עשירים בחלבון הם למשל בשרים למינהם, דגים, מוצרי חלב וביצים ומקורות צמחיים לחלבון הם דגנים (כגון חיטה, אורז, שיבולת שועל, תירס, קינואה וכו') וקטניות (כגון סוגי עדשים ושעועית, חומוס, סויה, אפונה ירוקה, פול) .

חשיבות צריכת מזונות עשירים בברזל בהריון

חשוב במיוחד לצרוך בהריון מזונות עשירים בברזל כי ברזל הוא מינרל המשמש לייצור המוגלובין שמסייע בהובלת החמצן בגוף וכשלא מגיע מספיק ברזל במזון אנחנו מסתכנים בהתפתחות אנמיה. תוך כדי ההריון, הכמות הכוללת של הדם בגוף עולה, ולכן תזונה עשירה בברזל הופכת לחיונית במיוחד.

ברזל נמצא במזון במזונות מהחי ובמזונות מהצומח.
דוגמאות למזונות עשירים בברזל מהחי הם למשל בשר אדום, עופות, או דגים ודוגמאות למזונות עשירים בברזל מהצומח הם למשל מזונות כגון דגנים מלאים, קטניות, עלים ירוקים או פירות יבשים.

חשיבות צריכת מזונות עשירים ב-B12 בהריון

ויטמין B12 חיוני להיווצרות תאי הדם האדומים ופעילות מערכת העצבים של האם כמו גם לפיתוח מערכת העצבים של התינוק.

הגוף שלנו לא מסוגל לייצר לבד ויטמין B12  ולכן חייבים להשיג אותו מהמזון.
הויטמין נמצא בעיקר במזונות מהחי. דוגמאות למזונות עשירים ב-B12 הם למשל בשר, עוף, דגים, ביצים, ובחלק ממוצרי החלב. לצמחונים כדאי לשקול לקיחת תוסף של הויטמין לפי הנחיות הרופא כמובן.

לצד הדאגה לאכילה בריאה בהריון, חשוב לא פחות להקפיד בהריון על שינה נכונה, פעילות מתאימה ומצב רגשי מיטבי.
שלושת התחומים הנ"ל עלולים להיות משובשים בזמן הריון בגלל השינויים ההורמונליים שחלים באם, השינויים בגודל ובצורת הגוף שעלולים לגרום לקושי בסוגי פעילויות שהאם הייתה רגילה להם עד ההיריון או אפילו בתנוחת השינה אלייה היא רגילה.
לכן לצד הדאגה לאכילה בריאה בהריון, חשוב לא פחות להקפיד גם על תפקוד מייטבי בתחומים אילו.

שתף
אזור ראשי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x