תפקיד הברזל בגוף האדם

ברזל הוא מינרל חשוב מאוד עבור גוף האדם. למרות זאת, ועל אף העובדה שישנם שפע מזונות, גם מהחי וגם מהצומח, שמכילים כמויות יפות של ברזל, מחסור במינרל זה הוא תופעה רווחת. למעשה, לפי נתוני ארגון הבריאות העולמי, לאחד מכל 3 בני אדם אין מספיק ברזל בגוף ולא מדובר בהכרח על אנשים שסובלים מקושי כלכלי ולכן גם מתזונה לקויה. בעמוד זה תמצאו מידע יקר ערך: מהם התפקידים של הברזל בגוף שלנו, מה עלול להתרחש במצבי מחסור, למי חשוב במיוחד להקפיד על תזונה עשירה במינרל החיוני ואילו מאכלים מכילים כמויות גדולות שלו (רמז: לא בהכרח המאכלים שאתם חושבים).

תפקידי הברזל בגוף האדם

תפקיד הברזל בגוף שלנו הוא לאפשר את ייצור ההמוגלובין. ההמוגלובין נמצא בתוך תאי הדם בגוף האדם (וגם אצל יונקים אחרים) והוא זה שנושא איתו את החמצן מהריאות אל כל הרקמות והאיברים ולמעשה מאפשר להם לתפקד. הברזל תורם גם לייצור מיוגלובין שמשנע את החמצן אל השרירים.

בגוף של אדם בוגר ישנם 4-5 גרם ברזל. שני שליש מכמות זו נמצאת בהמוגלובין, ועוד 15-30% בכבד וגם במערכת הרטיקולואנדותלית, וזאת על-מנת שיהיו בגוף גם מאגרים של המינרל החשוב. בהתאם בדיקות דם בוחנות גם את רמת ההמוגלובין וגם את רמת הפריטין (כלומר מאגר הברזל) והטרנספרין (חלבון אשר נמצא בכבד והתפקיד שלו הוא להעביר ברזל אל הדם).

מה קורה כשחסר ברזל בגוף?

רמת ברזל נמוכה ביחס לצרכי הגוף, ובעקבות זאת גם ירידה ברמת ההמוגלובין בדם, עלולה לגרום למגוון רחב של תופעות שליליות. בין התסמינים העיקריים של מצב זה, שמוכר גם בשם אנמיה: עייפות מתמשכת ואפילו תשישות גם כשלא מתאמצים יתר על המידה, חולשה, נשירה מוגברת של שערות, ציפורניים שבירות, סחרחורות לעיתים קרובות, כאבי ראש, קשיים בריכוז, תיאבון ירוד, בחילות, עצבנות ועוד. בדרך כלל אנמיה באה לידי ביטוי גם במראה חיוור. אצל ילדים שלא אוכלים מספיק מזונות עשירים בברזל ולכן המינרל חסר להם עלולה להופיע גם היפראקטיביות. האבחון מבוסס על בדיקות דם, שבוחנות כאמור גם את רמת ההמוגלובין וגם את רמות הפריטין והטרנספרין.

אילו מאכלים עשירים בברזל?

אחת הדמויות המצוירות הראשונות בהיסטוריה הייתה מלח בשם פופאי. הוא הופיע כבר ב-1929 ובכל פעם שנקלע לצרה, כדי לקבל אקסטרה כוח הוא היה אוכל תרד. למה דווקא תרד? משום שבאותן שנים פורסם מחקר שלפיו בתרד יש כמות עצומה של ברזל. מאוחר יותר התגלה שבהדפסת תוצאות המחקר נפלה טעות במיקום הנקודה העשרונית, ושבעצם בתרד יש פי 10 פחות ברזל מכפי שחשבו. גם פופאי כבר פינה את מקומות לדמויות חדשות – אבל למרות זאת תרד הוא בהחלט מקור טוב למינרל החיוני.

אילו עוד מאכלים עם ברזל יכולים לספק את הצורך? בשר של בקר, דגים, ביצים וגם מקורות מהצומח: קטניות (חומוס למשל מספק לגוף כמות יפה של ברזל), טופו, ירקות ירוקים, טחינה, אגוזים, סלק, קינואה, גרעיני דלעת ואצות.

למי חשוב במיוחד להקפיד על תזונה עשירה בברזל?

נשים בהריון זקוקות לכמות גדולה במיוחד של ברזל משום שכשמתפתחים חיים ברחם ישנה עלייה משמעותית מאוד בנפח הדם, ולכן יש צורך ביותר המוגלובין. במידת הצורך ישנם גם תוספי ברזל לנשים בהריון. גם אחרי הלידה חשוב להקפיד על רמת ברזל נאותה כדי לעמוד בעומס שיוצר הטיפול האינטנסיבי ברך הנולד. בגיל ההתבגרות ישנה חשיבות לתזונה נכונה בגלל רמת הפעילות הגבוהה מאוד, ובאופן כללי מומלץ לכל אחד ואחת לבצע בדיקות דם תקופתיות וכך לוודא שהגוף שלהם מכיל את כל הוויטמינים והמינרלים החיוניים. כשמתגלה חוסר, חשוב לפעול לתיקון מידי – למשל לאכול מזונות עשירים ב-b12 אם ישנו חוסר בוויטמין חשוב זה.

שתף
אזור ראשי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x