מקורות שונים לצריכת ברזל

ברזל הוא חומר מזין חיוני הנחוץ לתפקוד התקין של גוף האדם. הוא נדרש לייצור המוגלובין, חלבון המצוי בתאי דם אדומים המסייע בהעברת חמצן מהריאות לרקמות הגוף. ללא כמות מספקת של ברזל, הגוף אינו יכול לייצר מספיק תאי דם אדומים בריאים, מה שעלול להוביל לאנמיה מחוסר ברזל ולבעיות בריאותיות אחרות. לכן חשוב לכל אחד להקפיד על צריכת מאכלים עם ברזל באופן קבוע.

האם כולם צריכים ברזל באותה מידה

אנשים מסוימים נמצאים בסיכון גבוה יותר למחסור בברזל מאחרים, כולל נשים בהריון, ילדים קטנים ואנשים עם מצבים רפואיים מסוימים או הגבלות תזונתיות מסוימות. צריכת מזונות עשירים בברזל או נטילת תוספי ברזל יכולה לעזור כדי להשלים חוסר ברזל לנשים בהריון. חשוב להקפיד על מקורות שונים לצריכת ברזל, כדי להבטיח שלגוף יש מספיק ברזל כדי לתפקד כראוי.

ברזל חשוב במיוחד במהלך ההריון מכיוון שהגוף זקוק לברזל רב כדי לתמוך בצמיחת העובר ולייצר את הדם הנוסף הדרוש לתמיכה בהריון. הריון מגביר את הצורך של הגוף בברזל מכיוון שהעובר המתפתח זקוק לאספקה קבועה של חמצן וחומרים מזינים, אשר נישאים לעובר דרך דם האם. בנוסף, במהלך ההיריון, נפח הדם של האם עולה, מה שמגדיל עוד יותר את הצורך בברזל. אנמיה חמורה יכולה גם להגביר את הסיכון ללידה מוקדמת ומשקל לידה נמוך. מסיבות אלה, חשוב לנשים בהריון לצרוך מספיק ברזל באמצעות התזונה שלהם או באמצעות תוספי מזון במידת הצורך. אך נזכיר כי כל אחד, גם גברים וכמובן ילדים, זקוקים לאספקה קבועה של ברזל בתזונה.

אילו מזונות כדאי לאכול כדי לקבל ברזל בשפע

ברזל נמצא בשתי צורות במזון, כאשר הסוג האחד נפוץ במקורות מזון מן החי וסוג שני מצוי במקורות שאינם מן החי. כאשר הברזל ממקור חי, הרי שהוא נספג בגוף בקלות רבה יותר מאשר ברזל שאינו מהחי. ברזל המצוי במקורות מזון צמחיים נספג פחות בקלות אולם הוא חשוב לא פחות. מקורות צמחיים עדיין יכולים להיות מקור חשוב של ברזל, במיוחד עבור צמחונים וטבעונים. כדי לעזור להגדיל את הספיגה של ברזל ממקור צמחי, זה יכול להיות מועיל לצרוך אותו עם מקור של ויטמין C, כגון פירות הדר. נדגיש כי ישנם מזונות רבים עשירים בברזל. הנה רשימה חשובה של כמה מקורות טובים של ברזל:

  1. בשר אדום – כגון בשר בקר, וכבש
  2. עופות – כגון עוף והודו
  3. דגים – כגון טונה וסלמון
  4. קטניות – כגון שעועית, עדשים וחומוס
  5. טופו וכן אגוזים וזרעים כגון שקדים וגרעיני דלעת
  6. דגנים מלאים – כגון קינואה ושיבולת שועל (קוואקר)
  7. עלים ירוקים כהים – כגון תרד ועלי קייל
  8. פירות יבשים – כגון משמשים וצימוקים, תאנים, תמרים

תזונה עשירה – לא על הברזל לבדו

למען הסר ספק, עם כל החשיבות של ברזל, יש לתת את הדעת גם למרכיבים מזינים אחרים. יודגש כי מאכלים עשירים בחלבון חשובים לא פחות, שכן הם נחוצים לגוף, לבניית רקמות ולאספקת חומרי גלם לשרירים, לעור ואף לעצמות. חלבונים וגם ברזל, נחוצים לתהליכי ריפוי ושיקום לאחר פגיעה או מחלה ועוד.

לסיכום, כולנו זקוקים לברזל בקביעות, בתזונה. ילדים, פעוטות, תינוקות, קשישים וכמובן גם נשים בהיריון. חוסר ברזל, כלומר אנמיה, גורם לתחושה של עייפות, עלול להשפיע על מצב הרוח ולגרום למחלות ותופעות לוואי קשות נוספות. צריכת מאכלים שציינו לפניכם, תסייע לשמירה על בריאות, חיוניות, הרגשה טובה ואנרגיה גבוהה.

שתף
אזור ראשי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x