מדוע כל כך חשוב לצרוך מאכלים עם ברזל?

גופנו זקוק למרכיבים מזינים רבים, שמכונים בשם "אבות המזון". הפעם אנו בוחרים להתמקד במינרל שלא כולם באמת הפנימו עד כמה הוא חשוב לגופנו. בשורות הבאות נסביר מדוע חשוב כל כך לצרוך מאכלים עם ברזל, נבין את המשמעות של ברזל לנשים בהריון, נכיר מאכלים שמכילים שפע ברזל ועוד מספר עובדות חשובות.

ברזל חיוני למערכת הדם

כולם יודעים שמערכת של עורקים וורידים מזרימה דם בגוף, וכך גם חמצן אל הריאות וגם מהן. וזו אחת הסיבות המרכזיות לכך שכולם, בכל גיל, חייבים להקפיד על צריכת מאכלים עם ברזל. הוא ממלא תפקיד חיוני בקשר ההדוק שבין תאי דם אדומים ואספקת חמצן לגוף. ברזל הוא מרכיב שמסייע לתאי הדם האדומים להעביר את החמצן כנדרש. אם חסר לנו מהמינרל החיוני הזה, אנו נרגיש תשושים ועייפים, גם אם נקפיד על שינה מסודרת. זה נובע בין היתר מכך שהגוף פשוט לא מקבל מספיק חמצן שמועבר אל התאים. הגוף נעשה תשוש מפני שגם אם לכאורה אנו נושמים כרגיל, בעצם הגוף לא מקבל מספיק חמצן. כך שכדי להיות בריאים, נמרצים ומלאי אנרגיה, נצטרך מלאי מתמיד של ברזל. הגוף לא יכול לייצר את המרכיב הזה באופן עצמאי, אלא חייב לקבל אותו מן התזונה שאנו אוכלים.

גם עצמות חזקות זקוקות לברזל

כדי שיהיו לנו שרירים חזקים, אנו צריכים להקפיד על מאכלים עשירים בחלבון. עם זאת, בל נשכח כי גוף בריא צריך גם עצמות חזקות ולא רק שרירים חזקים. זוהי עובדה נוספת לגבי החיוניות של המינרל הזה עבור כולנו, ברזל חשוב כבר מגיל צעיר. מובן שיש צורך במלאי של סידן, אבל גם הברזל חשוב לצורך כך. אנשים שסובלים מחוסר חריף בברזל, לא רק ירגישו עייפים. חשוב להקפיד על תזונה סדירה שכוללת בשר וביצים, שמספקים לגוף שפע של ברזל. אבל גם הצמחונים יכולים להשיג את הברזל החיוני, על ידי צריכת קטניות ואגוזים. זיכרו – ברזל משתלב בהרבה רקמות בגוף, אבל זה לא מסתכם רק בכך. בלעדיו, הגוף מפתח אנמיה (חוסר דם). בלעדיו, ישנן השפעות שליליות על מערכת העצבים, אנשים מפתחים עצבנות, דיכאון. וחוץ מזה, עלולה להיגרם פגיעה בפוריות.

ברזל חשוב לאם ולתינוק

רשויות הבריאות בישראל ובעולם ממליצות לנשים הרות ומיניקות, להקפיד במיוחד על צריכה של מאכלים עם ברזל. לצורך כך, אפשר לשלב בתזונה דגים בעלי ערך בריאותי ואפשרי גם שיהיו קלים להכנה, כגון טונה. אגב, בהיריון צריך להימנע מדגים נאים ולא מבושלים. ברזל חשוב הן לאם והן לעובר ויש לו תפקיד בהתפתחות תקינה כבר מהרחם. במהלך ההיריון הגוף זקוק ליותר אספקת ברזל ולכן תזונה עתירת ברזל תהיה חיונית. לצד דגים, כדאי לשלב קטניות כגון חומוס מבושל, עדשים, שעועית. גם ירקות ירוקים ועלים ירוקים, יכולים להועיל. אגב, שילוב של פירות הדר, למשל בצריכת מיץ פירות, מועיל לספיגת הברזל בגוף.

עוד עובדות חשובות על ברזל

כמעט כל היצורים החיים זקוקים לברזל. זהו מינרל שנחוץ לגוף, בהרבה מאוד מובנים. מחסור בברזל עלול לפגוע בכוחה של מערכת החיסון ולגרום להשפעות בריאותיות מאוד לא רצויות. כדאי להימנע משתיית משקאות קפאין ביחד עם האוכל, שכן הדבר עשוי לפגוע בספיגת ברזל.

שתף
אזור ראשי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x