מדוע חשוב לאכול מאכלים עשירים בחלבון

רוצים לאכול בריא יותר, לשמור על הגוף, על המשקל ועל המראה? כל זאת, בזכות מרכיב תזונתי אחד! תזונאים ממליצים על צריכה קבועה של חלבונים. ככלל, חשוב לאכול מאכלים עשירים בחלבון לא פחות מכפי שחשוב לאכול מאכלים עם ברזל. ההנחה הרווחת היא שעלינו לצרוך כ-8 גרם חלבון על כל 10 ק"ג משקל גוף. ההמלצה הזאת צריכה להיות תואמת לגיל, לרמת הפעילות הגופנית ולמצבו הבריאותי של כל אדם. בשורות הבאות נסביר מדוע כה חשוב לאכול מאכלים עתירי חלבון, מדי יום ביומו.

חלבונים, חומצות אמינו והגוף שלנו

סיבה עקרונית לכך שחשוב לכולנו להקפיד לצרוך מאכלים עשירים בחלבון היא מכיוון שהגוף בנוי מחלבונים. הבסיס של חלבונים הוא כל מיני חומצות אמינו. חלק מחומצות האמינו הגוף שלנו מייצר בעצמו אבל יש גם כאלה שהוא חייב לקבל מצריכת חלבונים. חומצות האמינו חיוניות למגוון רחב של תפקודי גוף. זאת ועוד, אותן חומצות אמינו משמשות את גופנו בתהליכי בנייה וריפוי של רקמות. בניית הרקמות מחלבונים נעשית בקצב גבוה בקרב תינוקות, ילדים ובני נוער. אך הדבר מתקיים במידה מסוימת אצל כולם, גם בקרב אנשים מבוגרים ובקשישים. זו מרכיב חיוני לתהליכי ריפוי ושיקום לאחר פציעות או מחלות.

חלבונים חיוניים לפעילות ביולוגית תקינה

מגוון רחב של מוצרים מהחי אך גם מהצומח מכיל חלבונים שאנו צריכים. כך למשל קטניות, טונה, ביצים, בשר וגבינות. לצד החשיבות של חומצות האמינו והחלבונים בבניית הגוף, גדילה והתפתחות, הם חיוניים להפקת רכיבים לפעילות ביולוגית תקינה. לא צריך להיות ביולוג מוסמך על מנת לדעת בגדול מהם הורמונים או מהם אנזימים. ובכן, כל המרכיבים הללו, שפועלים בויסות תהליכים החל בעיכול, דרך רבייה, ריפוי וכלה בפעילות מערכת העצבים, מבוססים על חלבונים.

מבלי לפרט הפעם כל מה שרצוי לדעת על הערך התזונתי של הטונה, שימו לב מדוע חלבון כל כך נחוץ. הידעתם שחלבונים מהווים רכיב במערכת הדם שלנו וגם במערכת החיסון? חלבונים הם המייצרים את הנוגדנים ששומרים על הגוף ונלחמים במחלות. ללא חלבונים בכמות מספקת, הגוף יתקשה להתמודד עם מצוקה, עם זיהום או נגיפים. אפילו ההמוגלובין שאחראי על הובלת חמצן בעזרת הדם, הוא חלבון.

חלבונים, אנרגיה וחילוף חומרים

מקורות מרכזיים להפקת אנרגיה בגוף הם הפחמימות, הסוכרים וכן השומנים. אבל מחקרים גילו כי למעשה גם חלבונים יכולים לאפשר לגוף להפיק אנרגיה בשעת הצורך. הגוף מסוגל לפרק את החלבונים, אם נדרשת אנרגיה זמינה. זה תהליך יותר ארוך מאפשר פירוק סוכרים, ולכן הוא יכול להועיל לאנשים שרוצים לשמור על המשקל ואף להרזות. פירוק חלבונים יכול לסייע בחילוף החומרים ושמירה על תחושת שובע. שלא כמו סוכרים שמשפיעים על תחושת רעב ושובע במהירות, בצריכת חלבונים זה קורה בקצב הרבה יותר איטי. עיכול של חלבון נעשה אט אט. בכך, זה מאפשר לשמור על תחושת רעב מופחתת לאורך זמן.

יתרונות נוספים, באכילת מזונות עתירי חלבונים

ספורטאים חייבים להקפיד על צריכת יותר חלבון, שכן זה מה שמאפשר את התעבות השרירים וגוף חזק יותר. אבל יש עוד עובדות ויתרונות נוספים שכדאי לכולנו לדעת. למשל, היכולת של הגוף לאחסן חומרים חיוניים לשעת הצורך, כגון למשל אספקת ברזל או סידן עבור העצמות, מחייבת שימוש במולקולות חלבונים. החלבונים מעורבים ישירות בתהליכי עיכול, בכך שהם המאפשרים לגוף לייצר אנזימים מתאימים. אפילו במראה העור הבריא, יש לחלבון תפקיד חיוני. למשל, סיבי הקולגן אשר יוצרים עור מתוח וצעיר (וכן מצויים בגידים), הם יישומים ביולוגיים של חלבון.

 

 

שתף
אזור ראשי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x