חשיבותה של ארוחת עשר לילדים

כולם יודעים שחשוב לאכול ארוחת בוקר ואכן מחקרים מצאו שילדים שאכלו ארוחת בוקר היו יותר עירניים, מרוכזים, רגועים, הצליחו יותר בלימודים וסבלו פחות מהשמנה.

מסתבר שארוחת עשר חשובה לא פחות.

גם אם הילד אכל ארוחת בוקר, ועל אחת כמה וכמה אם הילד לא אכל ארוחת בוקר, ארוחת עשר בגלל כל אותן הסיבות חשובה לא פחות כי היא נותנת  "הזדמנות נוספת" לדאוג למצב התזונתי של הילד באותו היום, שיכיל למשל מאכלים עם ברזל, מזונות עשירים בחלבון, מזונות עשירים ב-B12 וכו' ולעזור לו ללמוד ולהתרכז טוב יותר.

כאשר מכינים את ארוחת העשר לילדים עליה להיות:

  • מזינה ככל האפשר כלומר כזאת שמכילה את רב אבות המזון: פחמימות מדגנים מלאים, מזונות שמכילים חלבונים בעלי ערך תזונתי גבוה, שומנים בריאים, ויטמינים ומינרלים בעיקר כאלו שקשה להשיג למשל ע"י אכילת מזונות עשירים בויטמין D.
  • מהירה יחסית לאכילה היות ולילדים אין הרבה זמן לאכול בהפסקה ולעיתים הם רוצים לרוץ ולשחק ועלולים לכן לא להספיק לאכול אותה אם זה יקח להם הרבה זמן.
  • לא גדולה מידי ולא כבדה מידיי. לילדים יש עוד הרבה שעות לבלות אח"כ בביה"ס וארוחה גדולה או כבדה מידיי עלולה להרדים ולהקשות על הריכוז והלמידה.
  • קלה ונוחה לנשיאה. כריך בקופסה הוא כמובן אידאלי לעומת קורנפלקס שצריך לדאוג גם לחלב וקערה ולהכנתו במקום שזה מן הסתם פחות נח וקל לילד.  ארוחה שלא תהיה ארוזה נכון עלולה להימעך ולהגיע לשעת האכילה לא אסטטית באופן שהילד לא יאכל אותה.
  • הכי חשוב – כדי שארוחת העשר לא תחזור הביתה, עליה להיות טעימה לילד!

עדיף לשתף את הילד במה תכיל הארוחה כדי להקטין את הסיכוי שהוא לא יאכל אותה.

איך עוד דואגים שהארוחה תהיה מזינה?

מומלץ כמובן שהארוחה תכיל דגנים מלאים כגון דגני בוקר מדגנים מלאים או כריך מלחם מקמח מלא, אולם אין טעם להשקיע בכריך מדגנים מלאים אם אתם יודעים שהוא יגיע לפח.

החלבונים כדאי שיהיו בעלי ערך תזונתי גבוה כגון זה שבדגים כגון טונה (גם קציצות טונה לילדים יכולות להתאים בתוך כריך), במוצרי חלב (חלב, גבינות לבנות 5%, גבינה צהובה 9%, מעדן חלב) בשרים רזים (רוסט הודו או עוף),  או ביצים.

השומנים "הבריאים" יכולים להגיע מטחינה, אבוקדו או זיתים.

כדי שיהיו גם ויטמינים ומינרלים כדאי לצרף ירק או פרי  וכמובן- לא לשכוח בקבוק מים.

מה עוד חשוב כשמכינים לילד כריך?

חשוב כאמור להשקיע גם באסטטיקה של הכריך כי כולנו אוכלים קודם כל עם העיניים. צורה מעניינת ולא שגרתית של הכריך בהחלט יכולה לעזור לילד לאכול אותו כמו למשל כריך מטורטיה מגולגל וחתוך לעיגולים (כמו סושי).

עגבנייה בכריך אולי תגרום לנו ההורים אושר גדול, אולם  אם לא ניצור חוצץ בינה לבין הלחם, היא עלולה להפוך את הכריך לרטוב ולא מפתה לאכילה.

ואם אין לכם זמן או חשק להכין כריכים, ולילדים יש אפשרות לחמם במיקרו, אפשר לפנק את הילדים במיני ארוחה כגון "לאנצ'בוקס" שמכילה את כל אבות המזון והיא ללא חומרים משמרים.

רוצים להשתדרג עוד יותר?

הוסיפו לארוחת העשר "פתק חם מאמא/ אבא". מילים חמות כמו "לילד הנפלא בעולם- בתאבון.  באהבה מאמא",  או סתם "שיהיה לך יום נפלא.." יחממו את הלב כשיבואו בהפתעה באמצע יום לימודים.. ואולי אפילו יעוררו את התיאבון…

כריך סלט טונה

מצרכים:

2 פר' לחם מלא/ פיתה כוסמין

2 עלי חסה

2 פר' דקות עגבניה

לסלט טונה (למספר כריכים):

קופסת טונה בשמן מסוננת היטב

2 מלפפונים חמוצים קצוצים

2 כפות גדושות גרגרי תירס

כפית מיוקל

כפית חרדל

פלפל לבן

מלח לפי הטעם

אופן הכנה:

מערבבים את כל המרכיבים של מתכון סלט הטונה.

מניחים עלה חסה על כל פר' לחם או על שני צידה הפיתה בפנים כדי שיצרו חוצץ במגע בין הסלט טונה ללחם וימנעו את הרטבתו מהסלט.

מוסיפים 2 פר' דקות של עגבניה

ובינהן מוסיפים את הסלט טונה במידה שיהיה נח לנגוס בכריך.

שתף
אזור ראשי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x