זיהוי וטיפול באנמיה בהריון

הריון הוא תקופה מופלאה. החיים שמתפתחים בהדרגה ברחם במשך 9 חודשים מייצרים אצל האם שלל תחושות ורגשות, ובעיקר ציפייה לרך הנולד שירחיב את המשפחה ואת הלב. במקביל ההריון מוביל גם לשינויים פיזיים, חלקם משמעותיים במיוחד. אחד מהם הוא העלייה בנפח הדם ובעקבותיה הצורך בכמות גדולה מהרגיל של ברזל. כתוצאה מכך עלולה להתפתח אנמיה בהריון, מצב שמסכן גם את האם וגם את העובר. בעמוד זה תמצאי מידע רלוונטי שיעזור לך להבין מדוע יש צורך בכמות גדולה של ברזל, מהם המקורות העיקריים של מינרל זה, איך ניתן לזהות אנמיה ומה חשוב לעשות במצב שכזה.

למה ברזל הוא מינרל חשוב במיוחד לנשים בהריון?

ברזל הוא מינרל חשוב לכל בני האדם. התפקיד העיקרי שלו הוא אפשור ייצור ההמוגלובין והמיוגלובין. המוגלובין הוא קומפלקס אורגני שמעביר חמצן מהריאות אל האיברים והרקמות בכל רחבי הגוף. מיוגלובין הוא חלבון שמבצע פעולה דומה – אבל את החמצן שהוא נושא איתו הוא מעביר אל השרירים.

במהלך ההריון נפח הדם עולה, ובאופן משמעותי. כתוצאה מכך נדרשת כמות גדולה יותר המוגלובין ומיוגלובין על-מנת לאפשר את המשך התפקוד התקין של כל מערכות הגוף ובפרט השרירים. לשם כך נדרשת כמות גדולה מהרגיל של ברזל.

מהן הסכנות של אנמיה בהריון?

אנמיה היא קבוצה של מחלות שהמכנה המשותף להן הוא אספקה נמוכה מדי של חמצן לרקמות. אחת הסיבות השכיחות לאנמיה היא באופן טבעי רמה ירודה של המוגלובין בדם, וזו עלולה להיווצר עקב מחסור בברזל. לכל אדם מומלץ להקפיד על צריכת ברזל כדי להימנע מאנמיה – שעלולה לגרום לחולשה, סחרחורות, עייפות מתמדת, כאבי ראש, קשיי ריכוז, עצבנות, בחילות, אובדן תיאבון וגם נשירת שיער וחיוורון הם תסמינים אפשריים.

בהריון כל התופעות הנ"ל מצטרפות לקשיים הקיימים גם ככה, ובפרט העייפות הרבה. בנוסף, כך לפי מחקר גדול שנערך בשוודיה, אנמיה של האם מגדילה את הסיכון ללידה של תינוק עם אוטיזם, קשיי קשב וריכוז והפרעות נוירו-התפתחותיות אחרות – ולכן החשיבות הרבה במיוחד של צריכת ברזל לנשים בהריון.

איך להבטיח מספיק ברזל בגוף לאורך ההריון?

העלייה הדרמטית בנפח הדם ואיתה הצורך המוגדל בברזל מתחילים בסוף הסמסטר הראשון של ההריון. בהתאם החל מסוף החודש השלישי חשוב במיוחד להדגיש על התנהלות נכונה (וכמובן שגם קודם לכן תפריט עם מזונות עשירים בברזל מומלצת בחום).

במידת הצורך ניתן להיעזר גם בתוספים, אבל בכל מקרה הבסיס הוא תזונה מושכלת. המזונות העשירים ביותר בברזל הם בשר של תרנגולי הודו, קטניות מסוגים שונים, קינואה, שיבולת שועל, טחינה, עלים ירוקים, גרעיני חמנייה ואגוזים. גם דג טונה הוא מקור טוב לברזל.

בנוסף כדאי לשלב מזונות עשירים בוויטמין C (פלפלים, עגבניות, פירות שונים) בכל ארוחה משום שוויטמין זה מסייע לגוף לספוג כמות מרבית של המינרל החיוני. לעומת זאת קפאין ומוצרי חלב משבשים את ספיגת הברזל.

איך מזהים אנמיה ואיך מטפלים בה?

אם מופיעים הסימפטומים השונים של האנמיה זוהי נורת אזהרה שחשוב לשים אליה לב. בכל מקרה מומלצת במהלך ההריון (ולא רק) שגרת בדיקות דם. המדדים הרלוונטיים הם ההמוגלובין וגם הטרנספרין (חלבון שמשמש לשינוע הברזל בדם ושהרמה שלו עולה כשיש מעט מדי ברזל) והפריטין (חלבון שאחראי על אחסון ברזל בגוף, כך שהרמה שלו היא אינדיקציה למצב המאגרים ולא רק לרמת ההמוגלובין ברגע הבדיקה).

הבסיס לטיפול באנמיה הוא אבחון מהיר ככל האפשר שלה. הטיפול מבוסס על זיהוי הגורם לה – יש עוד סיבות אפשריות פרט לצריכת ברזל נמוכה מדי, כשבכל מקרה חשוב להקפיד על כמות מספקת של ברזל בגוף.

שתף
אזור ראשי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x