הקשר בין אנמיה וברזל

אנמיה יכולה להיגרם מסיבות שונות, לרבות מחלות מסוימות, שימוש בתרופות, טיפולים רפואיים כגון הקרנות ועוד. אולם, סיבה מאוד מרכזית לאנמיה, שהיא חוסר דם, נובעת מצריכה לא מספקת של ברזל. ליתר דיוק, מדובר בספיגה לא מספקת, מה שמקשה על הגוף במובנים שונים ויוצר תופעה של עייפות ותשישות. הפתרון – הכנסת סוגים שונים של מזונות עשירים בברזל לתפריט הקבוע. נסביר איך מזהים אנמיה, מה כדאי לאכול ומה עלול להפריע לספיגה וצריך להימנע.

אנמיה, ברזל מזונות מהחי

מחקרים מראים שלעיתים אנשים שמקבלים הרבה ברזל בתזונה עדיין מפתחים אנמיה. מתי דבר כזה קורה? למשל כאשר לא צורכים כלל מוצרי מזון מהחי. אם תבדקו לדוגמא את הערך התזונתי של בשר בקר או ערך תזונתי טונה, תגלו כי אלה מאכלים שיש בהם שפע של ברזל. אולם מה שלא פחות חשוב זה שמדובר על זמינות ביולוגית גבוהה. כלומר, גופינו יודע להפיק טוב יותר את המרכיב התזונתי הזה ואין הוא מפריש אותו ללא שימוש. זאת בניגוד למוצרי מזון מסוימים שמקורם צמחי. חוסר דם הוא יחסית בעיה נפוצה, כאשר כ-5 עד 10 אחוזים מהאוכלוסייה סובלים ממנה. חלק ניכר מהבעיה נובע מאי מודעות תזונתית או משילובי מאכלים שמפריעים לספיגה.

שימו לב מה עלול לקרות כתוצאה מאנמיה ומחוסר ברזל או דלדול מאגריו. סימפטום מאוד מרכזי הינו עייפות קשה. לעייפות הזאת מתלווה תשישות ורמת אנרגיה נמוכה, ללא שום קשר לשעות השינה. אם אתם מרגישים עייפים לאורך כל היום וגם בבוקר ואתם ישנים מספיק, סיכוי טוב שאתם צריכים לשנות את התזונה בהקדם. בנוסף, בשל ההשפעה על נשיאת החמצן, במצבים של דלדול חמור, הדבר משפיע על קצב הלב, יכול לגרום לקוצר נשימה, לעיתים כאבי ראש והפרעות אחרות. ניתן לזהות סימנים נוספים כגון חיוורון, אפטות בפה, הרס של הציפורניים ועוד.

עקרונות בסיסיים במניעת אנמיה

אנשים שנמצאים בסיכון לאנמיה הם בין היתר צמחונים, אנשים צעירים ובני נוער בגיל ההתבגרות ונשים בהיריון. כל אלה, במיוחד, צריכים להקפיד גם על צריכת מזונות עשירים ב-b12. אך חשוב לשים לב לשיטות שמשפרות את הספיגה. לדוגמא, בשר מאפשר ספיגה כפולה ואפילו פי ארבע, לעומת מזונות מן הצומח (אפילו אם יש בהם לא מעט ברזל). קטניות מסוימות, אגוזים, פירות יבשים, תרד, אלה מאכלים שטובים מאוד לטיפול וכן למניעה של חוסר דם. על מנת למנוע אנמיה, צריך שלא לערבב בין מזונות אלא לבין מזונות שמפריעים לספיגה. לדוגמא, מוצרי חלב שאומנם נותנים לנו סידן חוסמים הרבה מהברזל ולא מאפשרים לו להיקלט בגוף. הפתרון הוא שלא לערבב בארוחה אחת מוצרי חלב עם מאכלים עתירי ברזל. בנוסף, גם קפאין מפריע לספיגה וזו סיבה מאוד טובה להפחית את צריכת הקפה.

מדוע עוד מתפתחת אנמיה?

מלבד צריכה לא מספקת של מאכלים עם ברזל אנמיה עשויה להתפתח בגלל שימוש בתרופות מסוימות שמפריעות לספיגה. אם מאובחנת הבעיה, כדאי להתייעץ עם רופא במידה ואתם משתמשים בתרופות כרוניות. אך מה בעצם קורה בגוף בזמן שמתפתחת אנמיה: מדובר בירידה משמעותית וניתנת לבדיקה של תאים אדומים בדם. אותו צבע אדום, כדאי לדעת, הוא תוצאה של אותו הברזל שנספג בתאים. באדם בריא, חייב הגוף להפיק מדי יום מספר עצום של תאי דם חדשים. זו הסיבה לכך שאנו חייבים לצורך מאכלים עתירי ברזל באופן קבוע. ההמוגלובין שבתאי הדם מאפשר לתאים האדומים לבצע את תפקידם החשוב ביותר – נשיאת חמצן והובלתו לכל התאים השונים ולכל אברי הגוף.

שתף
אזור ראשי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x