הידעתם שברזל הוא חיוני לגוף האדם?

ברזל הוא אחד המינרלים המתכתיים הנפוצים ביותר בעולם. הוא משמש כחומר גלם נפוץ, אולם מסתבר שהוא גם חיוני לבריאותנו. למעשה, הוא כה חיוני לגוף האדם, שאם הוא חסר עשויות להתפתח מחלות לא נעימות והבריאות עלולה להיפגע קשות. נסביר, אם כן, מדוע הוא כה חשוב, אילו מאכלים עם ברזל כדאי לצרוך, איך לשפר את הספיגה ועוד עובדות מעניינות וחשובות.

מה קורה אם חסר לנו ברזל

אחד הרכיבים החיוניים לבניית רקמות הגוף, הוא החלבון. ואכן, רבים יודעים עד כמה חשוב לצרוך מאכלים עשירים בחלבון, כבר מגיל הינקות ועד לגיל הזהב. אבל קחו לתשומת ליבכם שגם מאכלים שעשירים בברזל חשובים לא פחות. אם לא מקפידים על צריכת ברזל מספקת (ובהמשך נסביר כמה זה אומר מספיק), מתפתח מצב לא רצוי שנקרא אנמיה. מצב רפואי זה, שנקרא גם חוסר דם, לא נוצר מהיום למחר. אם לא צורכים ברזל על ידי תזונה נבונה, המאגרים מתרוקנים. התוצאות לא מאחרות לבוא. אנמיה מאופיינת בעייפות עד כדי תשישות. תסמינים נוספים הם עצבנות וקשיי ריכוז, קושי להירדם, לעיתים נשירת שיער, אובדן תיאבון. ילדים שסובלים מאמניה, עלולים לסבול מהתפתחות לא תקינה והשפעות רגשיות לא רצויות. שימו לב שברזל מקנה לדם את הצבע האדום הטבעי והבריא. חוסר דם פוגע ביכולת של הגוף לקלוט חמצן, לעיתים העור ייעשה חיוור, הגוף נחלש. הבשורות הטובות, אם לא מתעלמים, ניתן למלא את המאגרים בצורה טובה ומהר יחסית.

כמה ברזל דרוש לנו ואיך משיגים אותו

מחקרים גילו כמה ברזל אנו צריכים על מנת ליהנות מבריאות טובה ולמנוע את התסמינים שציינו לעיל. נשים זקוקות ליותר ברזל מגברים, משום שהן מאבדות ברזל בזמן המחזור החודשי. לכן, בעוד גבר זקוק לכ-8 מיליגרם ברזל בכל יום, אישה זקוק ל-10 מיליגרם יותר. ברזל לנשים בהריון צריך בכמות גדולה יותר החל משבוע 9. אספקת הברזל נועדה לאם וגם לעובר המתפתח יחד. נשים צעירות ומתבגרות זקוקות לכ-15 מיליגרם ברזל.

מקובל להניח כי חייבים לצרוך ברזל על ידי אכילת מאכלי בשר. זה נכון שהברזל ממקור מן החי נספג טוב יותר, אולם יש גם מקורות צמחיים לאספקת ברזל. כמו כן, יש טריקים שיכולים לסייע בספיגה טובה. ברזל מצוי בשפע בדגים ובבקר, בחלקי פנים ובשר הודו. כמו כן, קטניות ידועות כספקיות של שפע ברזל וכך גם סומסום, אגוזים, שקדים וירקות בעלי עלים ירוקים לרבות צמחי תבלין ותיבול.

עובדות בריאות וטיפים על ברזל

לעיתים, אנמיה מתפתחת לא רק בשל חוסר ברזל אלא גם בשל אי צריכה מספקת של ויטמין B12. כמו כן, יש מזונות עשירים עם ברזל, אך הרגלי תזונה שגויים מקשים על הברזל להיספג. שימו לב לעובדות ולטיפים הבאים:

  1. כדי למנוע אנמיה או כדי לטפל בחוסר ברזל בצורה מקיפה, ניתן לצרוך מאכלים עם ברזל וB12 גם יחד.
  2. עדיף לאכול מגוון. צריכת בשר בכמות רבה אמנם מספקת שפע ברזל, אך יש לכך גם השפעות פחות רצויות כגון עליה בכולסטרול. אכלו מגוון ועדיף מאכלים לא מתועשים.
  3. מזון מעובד לרוב לא מכיל מספיק ברזל ומינרלים אחרים. עדיף להמעיט בכך.
  4. צריכת ויטמין סי ביחד עם מזונות צמחים שעשירים בברזל, מסייעת מאוד לספיגה של המינרל החשוב.
  5. ניתן לצרוך תוספי ברזל, אך לא כדאי להתבסס על כך לאורך זמן. תוספים עלולים לגרום לתופעות לוואי כגון בעיות עיכול, עצירות וכאבי בטן.
  6. משקאות תה וקפה פוגעים בספיגה ולכן, אל תצרכו אותם סמוך לארוחה.

 

 

שתף
אזור ראשי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x