בהריון? מזל טוב

האם מותר לאכול טונה בהריון?

תמיד חשוב לאכול בריא. יחד עם זאת, בתקופת ההיריון נשים חייבות לשים לב באופן מיוחד על הבחירות התזונתיות שלהן. זה נחוץ כדי להבטיח את בריאותן האישית וכמובן גם זו של העובר המתפתח. בעניין הבחירות התזונתיות בזמן היריון, זה נכון שיש היגיון בהגבלת הצריכה של סוגים מסוימים של דגים (בשל תכולת הכספית שלהם), בשורות הבאות נסביר על כמה מהיתרונות של צריכת טונה ודגים במהלך ההיריון, נספק הנחיות לגבי כמויות שנחשבות בטוחות ונדגיש את המשמעות של תזונה מאוזנת תוך הדגשת כמה מזונות שכדאי להימנע מהם.

יתרונות של אכילת טונה ודגים במהלך ההיריון

במהלך ההיריון, צריכת מזונות מסוימים הופכת לקריטית וחשובה עוד יותר מכרגיל. טונה ודגים, באופן כללי, מציעים יתרונות בריאותיים רבים הן לאישה ההרה והן לעובר שלה. למשל, הם מקורות מצוינים לחלבון איכותי. דגים רבים נחשבים רצויים גם בתור מאכלים עם אומגה 3 וכן יש בהם תכולה של וויטמינים ומינרלים שונים הטובים לבריאות. חומרים מזינים שיש בדגים תורמים להתפתחות המוח, העיניים ומערכת העצבים של העובר, ובמקביל גם מקדמים בריאות איתנה ונותנים  כוח ומרץ עבור האם.

האם צריך לחשוש מכספית?

כספית היא סוג של מתכת שמצויה בחלק מהדגים החיים בים. זה חומר שעלול להזיק בכמויות גבוהות, במיוחד למערכת העצבים המתפתחת של העובר. עם זאת, לא כל הדגים מכילים רמות גבוהות של כספית. טונה, חשוב לציין, מתחלקת לכמה קטגוריות. הסוג הנפוץ והמקובל יותר בארץ הינו כזה שמכיל רמות כספית נמוכות יותר מאשר טונה שנפוצה בחו"ל. כדי למזער את החשיפה לכספית, מומלץ לנשים הרות להגביל את צריכתן של הדג, אם מקורו איננו ידוע להן (למשל במסעדות, בנסיעות לחו"ל וכ'ו).

מהי הכמות שמומלצת לנשים הרות?

אלו המלצות משרד הבריאות:
מומלץ להימנע מאכילת דגים גדולים כגון כריש (Shark), דג החרב (Swordfish), מקרל גדול (King mackerel), ליבנה (Tilefish), סטייק טונה וטונה לבנה (טונה אלבקור) בשל האפשרות של הימצאות תכולה של כספית גבוהה בגופם.
לעומת זאת, ניתן ורצוי לאכול ממבחר הדגים האחרים המצויים בארץ לרבות דגי ברֵכות וטונה בהירה (Light Tuna) מקופסאות שימורים. מומלץ לגוון את סוגי הדגים בתפריט. .

החשיבות של תזונה מאוזנת במהלך ההריון

אם תסתכלי בתווית של קופסאות סטארקיסט כדי ללמוד עוד לגבי ערכה התזונתי של הטונה, תיווכחי בקלות בשפע הרכיבים המזינים. וזה המקום לזכור כי בזמן ההיריון חשוב מתמיד להקפיד על תזונה מאוזנת. תזונה כזאת צריכה לכלול מגוון של מזונות עשירים בחומרים מזינים כגון פירות, ירקות, דגנים מלאים, חלבונים רזים ומוצרי חלב. מקורות מזון מגוונים אלו מספקים את הוויטמינים, המינרלים והסיבים, הדרושים הן לבריאות האם והן להתפתחות תקינה של העובר.

מזונות שיש להימנע מהם במהלך ההיריון

כעת, מלבד הדגשים על מה שיש לכלול בתזונה מאוזנת, חשוב להיות מודעים למזונות מסוימים שיש להימנע מהם במהלך ההיריון. מפעם לפעם, אפשר לאכול ארוחות ארוזות כגון לאנץ' בוקס אבל לעומת זאת, מרוב מיני הסושי צריך להימנע. דגים נאים או מבושלים באופן חלקי עלולים להזיק. כך גם צריך להימנע מרכישת מזון במעדניות של אוכל מוכן, שאינך בקיאה בטיב ההכנה של המוצרים שלהן. יש לוותר על מוצרי חלב לא מפוסטרים, לא לאכול ביצים חיות ולהימנע מפירות ים. כל זאת בשל הסיכונים הפוטנציאליים שהם מהווים, כולל העברת מחלות הנישאות במזון, רמות כספית או
סיכוי מוגבר לקלקול קיבה או הרעלה. בשורה התחתונה, אכלי בריא, אכלי מגוון!

 

 

שתף
אזור ראשי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x