האם דגים שגדלים במים מתוקים בריאים יותר מאלה שגדלים בים?

ההשוואה בין היתרונות הבריאותיים של דגי מים מתוקים לעומת היתרונות של דגי ים מעניינת גם  תזונאים וגם חובבי אוכל ובריאות. בשתי הסביבות המימיות השונות ישנו מגוון של דגי מאכל, ולכל סוג ערך תזונתי שונה מעט. דגי מים מתוקים הנמצאים בנהרות, אגמים ונחלים, ניזונים אחרת ויש להם תנאים סביבתיים שונים בהשוואה לדגי ים המאכלסים את האוקיינוסים. הבדלים אלה משפיעים באופן משמעותי על ערכם התזונתי.

הערך תזונתי של דגי ים כגון טונה

חלק מזני הטונה, דג של מים מלוחים (כלומר מקורו בים), ידועים בתכולת חומצות השומן אומגה 3 הגבוהה שלהם. אומגה 3 בדגים היא בעלת חשיבות משום שמדובר בשומנים חיוניים שממלאים תפקיד בשיפור בריאות הלב, בתפקוד המוח וריפוי דלקת. טונה, למשל מהזנים כחולי הסנפיר ואלבקור, מהווים  מקור עשיר של שומנים מועילים אלה, מה שהופך אותם לתוספת חשובה לתזונה בריאה ללב.

בנוסף לאומגה 3, טונה נחשבת גם למזון חשוב למי שמחפש תזונת חלבונים בריאה. דג זה נחשב למקור מצוין לחלבון עם תכולת שומן נמוכה. מרכיב החלבון בתזונה חיוני לבניית שרירים וחיזוק הגוף. החלבון האיכותי בשילוב עם תכולת שומן נמוכה, הופך את הדג לבחירה מועדפת עבור המבקשים לשמור על משקל או אף להגדיל את מסת השריר תוך שמירה על צריכת קלוריות מאוזנת.

דגי מים מתוקים, דמי מים מלוחים ותכולת ברזל

הן דגי מים מתוקים והן דגי מים מלוחים נחשבים למקורות טובים לברזל. מאכלים עם ברזל חשובים לבריאות הדם ולשמירה על רמות האנרגיה. מאכלים עם ברזל חשובים למניעת אנמיה ושיפור התפקוד של מערכת החיסון. הזמינות של ברזל בדגים הופכת אותם למרכיב חשוב בתזונה שמטרתה לשפר את צריכת הברזל. אגב, מקור הברזל בדגים הוא התזונה שלכם, כגון אצות ובעלי חיים ימיים קטנים אחרים.

חומצות שומן אומגה 3 בדגי מים מתוקים לעומת דגי ים

דגי ים, במיוחד מינים שומניים כמו סלמון או מקרל, ידועים בתכולת אומגה 3 הגבוהה שלהם. חומצות שומן בריאות אלה נפוצות יותר בדגי ים בשל רכיבי התזונה שלהם, למשל אצות זעירות שעשירות באומגה 3. עוד דבר לגבי אומגה 3 בדגים, לרוב דגי מים מתוקים מכילים פחות מאשר במינים של דגי ים. עם זאת, דגי מים מתוקים מסוימים כמו פורל עדיין מכילים לא מעט אומגה 3.

חלבונים בדגי מים מתוקים ובדגי ים

למרות שדגי ים שונים מדגי מים מלוחים במונים שונים, הרי שגם אלה וגם אלה נחשבים לעשירים בחלבון. דגים נחשבים לעשירים בחלבון באיכות גבוהה. זנים כמו בקלה וטונה, אמנון ואחרים מספקים חלבונים מלאים, המכילים את כל חומצות האמינו החיוניות הדרושות לתפקוד. תכולת החלבון הזו תומכת בבריאות השרירים ובבריאות הכללית. כדאי להדגיש שגם דגים ממינים אחרים כגון בס או קרפיון מכילים כמויות משמעותיות של חלבון. כלומר דגי ים ודגי מים מתוקים גם יחד תורמים לתזונה מאוזנת, ומספקים חומרים מזינים לבריאות הגוף ולגדילה.

לסיכום, גם דגי מים מתוקים וגם דגי ים טובים לבריאות ומכילים שפע של חומרים מזינים. חלבונים, ברזל, אומגה 3 ועוד דברים טובים, וכמובן כל זה "ארוז" בתוך הטעם הנפלא של הדגים. כך שבין אם אתם נהנים מטונה בכריך ובין אם אתם מכינים דג אחר צלוי על הגריל, זה רווח נקי מבחינה תזונתית. גוונו את הארוחות עם דגים בשלל צורות ומתכונים, הניחו בצד תוספות בריאות, ירקות טריים או קלויים ומנת פחמימות מלאות ושיהיה לבריאות ובתיאבון.

שתף
אזור ראשי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x