אכילה נכונה בחורף

אכילה נכונה ובריאה, היא אכילה שמכילה את כל אבות המזון: מאכלים עשירים בחלבונים, בפחמימות, ומזונות עשירים בויטמינים ומינרלים כגון מאכלים עם ברזל, מזונות עשירים ב-B12, או מזון עשיר במגנזיום ומינרלים אחרים חשובים. אך אכילה נכונה היא גם אכילה כזאת שמקשיבה לצרכי הגוף, הנפש, הסביבה ואפילו מזג האויר ולוקחת אותם בחשבון.

אז איך "לוקחים בחשבון" את החורף כשרוצים לאכול נכון?

מסתבר שיש בחורף נסיבות אמיתיות שמקשות עלינו לאכול אכילה מאוזנת ולעיתים אף גורמות ליציאה מאיזון במשקל.

שעות חשיכה רבות יותר

בחורף יש פחות שעות אור כי מחשיך מוקדם יותר ובגלל שעון החורף שמחריף את זה אף יותר. עובדה זו גורמת לירידת בהפרשת הסרוטונין במח שהוא חומר שמופרש כתגובה לאור יום. היות והסרוטונין אחראי בין השאר על מצב רוח טוב, כשהוא מופרש פחות,  גוברת הנטייה למצבי רוח ודיכאונות, ואלו עלולים לגרום לחיפוש אחר "אוכל מנחם"  שלרב הוא יהיה עתיר בסוכר, מלח ושומן.

תשוקה לפחמימות

בחורף קיימת תשוקה רבה יותר לפחמימות וגם לזה אחראי הסרוטונין כי  הוא אחראי לא רק על מצב רוח טוב, אלא גם על תחושת השובע והוא מופרש לא רק כתגובה לאור יום, אלא גם כתגובה לאכילת פחמימות. לכן, אם הפרשתו בחורף תרד, באופן טבעי נרגיש תשוקה לאכילה פחמימות כדי להעלות את רמתו. אולם אם נספק את התשוקה לפחמימות באמצעות שוקולד, זה לא ממש יעזור לנו לאכול בריא ולרזות.

אז התשוקה לפחמימות היא אכן בעייתית, אך ניתנת לפתרון בעזרת תכנון נכון של ארוחות, שמכילות פחמימות מורכבות והקפדה על צריכת דגנים מלאים כגון: לחם מלא, קרקרים מחיטה מלאה, פריכיות מאורז מלא, אורז מלא, וכו'. כך הגוף יקבל מספיק פחמימות לייצור סרוטונין וכך גם ישתפר מצב הרוח ותקטן התשוקה לפחמימות פשוטות כמו שוקולד. חשוב לצרוך אותם באופן מפוזר בכל ארוחה על פני כל היום.
כמובן, שבגלל התשוקה לפחמימות, חשוב להקפיד על צריכה גם משאר אבות המזון. חשוב לא לוותר על מאכלים עשירים בחלבונים כמו גם על מזונות מזינים וחשובים אחרים כגון מזונות עשירים ב-B12 , מאכלים עם ברזל או מזון עשיר במגנזיום ומינרלים רבים חשובים אחרים.

מאכלים כאלה הם למשל: בשרים שונים ודגים כגון טונה, ביצים, מוצרי חלב, קטניות, דגנים, אגוזים, גרעינים או ירקות ירוקים.

האם אכילה מחממת?

סיבה נוספת שמקשה על אכילה בריאה בחורף היא שבחורף קר וקיימת אשליה נעימה שאוכל מחמם. ולכן, פשוט אוכלים יותר.

חשוב לדעת שלא כל אכילה מחממת. אכילת לחם עם חמאה למשל, אינה מחממת. כך שאם קר לנו – כדאי שנחפש סוודר או תנור במקום ללכת לאכול. זה כן יהיה נכון להעדיף ארוחות חמות שבהחלט מחממות ואפילו יש להן יתרון נוסף – הן יוצרות תחושת שובע גדולה יותר. אין צורך לעבוד קשה: אפשר פשוט לפתוח קופסת טונה ולבשל בקלות מנה חמה עם אורז או פסטה כגון קציצות או לביבות טונה לקבלת ארוחה מהירה ומזינה. ניתן לשלב גם טונה בטעמים עם מים וקנולה או טונה בשמן זית.

בישול דג טונה מקופסה הוא לא דבר מוכר, אך יש אין ספור אפשרויות לבשל עם טונה.

החשק לירקות חיים פוחת

עובדה אחרונה שמקשה על אכילה בריאה בחורף היא שבגלל הקור מתחשק פחות לאכול ירקות חיים ולכן אנחנו עלולים להמעיט יותר בצריכתם.

אז אמנם בחורף קשה יותר לאכול ירקות חיים, אולם קל יותר להרבות בירקות מבושלים ובמרקי ירקות. את הירקות החיים אפשר גם להוציא חצי שעה לפני האכילה מהמקרר וכך ניתן יהיה לאכול אותם יותר בחשק כשהם בטמפרטורת החדר.

חשוב לזוז

כחלק משמירה על בריאות בחורף, חשוב לא רק לאכול נכון, אלא גם להיות מספיק פעילים.   בחורף בגלל הקור פחות יש חשק לצאת ולנוע וזה גורם ליותר יושבנות.
אך למרות הקור והגשמים, נותרו מספיק ימים יפים ולא מאוד קרים לביצוע פעילויות בחוץ. נוסף לכך, ספורט לא חייב להיות בחוץ!  זה הזמן להסיר את הבגדים המכסים את ההליכון הביתי..

שתף
אזור ראשי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x