אכילה בריאה בפסח – האם זה אפשרי?

איך זה קרה שבמקום לשמוח שפסח הגיע, חלקנו מוצאים את עצמם מודאגים יותר מהאכילה בחג וממה שהיא עלולה לעשות למשקלנו?

גם בפסח חשוב לנסות לשמור על תזונה מאוזנת ולדאוג למזונות עשירים בחלבונים, או בויטמינים ומינרלים כגון מזונות עשירים ב-B12, מאכלים עשירים בברזל או מזון עשיר במגנזיום ולנסות להתגבר על האתגר שמציבות המצות.

ברור שהפחד מעודף "ארוחות חג" שעומדות להציב בפנינו שפע של פיתויים שאנחנו חוששים שלא נעמוד בפניהם, גורם לנו להיות מודאגים עוד בטרם החג הגיע.

נכון. לפנינו חג ארוך, שבו מתארחים, מארחים ומתכנסים לארוחות משפחתיות מפוארות ומאכלי החג הם בדרך כלל עתירי קלוריות, מפני שהם עשירים מאוד בשומן, ביצים ואגוזים.

אך כדי להימנע מניסיונות שחלקם ככל הנראה שלא יצלח וילוו בתיסכול, אולי כדאי לנסות לשקול מחשבה קצת אחרת?

אולי כדאי לנסות להתנהל ב"שיגרה רגילה", שבה אנחנו אוכלים בד"כ כשרעבים, מפסיקים לאכול כששבעים ומשתדלים בד"כ לאכול אוכל בריא, אך לצרף לה גמישות שנדרשת באופן טבעי מהשתנות הנתונים שאנחנו רגילים בהם?
האם יתכן שנעלה במשקל בחג?

כן.

אולם ככל שנחשוש מזה יותר כך נגדיל את הסיכוי שזה באמת יקרה בעוד שאם נתנהל בנינוחות (שזה אפילו אומר שנאכל יותר) אך לא ניבהל מכך, הרי שבאופן טבעי נחזור לשיגרה מיד בסיום החג, וגם אם נעלה במשקל, כנראה שזה ירד בהדרגה עם סיומו.

להקטנת הפיתויים מול האוכל, כדאי להתרכז במשך החג פחות בחגיגות האוכל, ויותר בבילויים פעילים, להעדיף טיולים ברגל על פני שהייה בבתי מלון, ומשחקי כדור עם הילדים על פני בילוי במסעדה.

מומלץ לנצל את מזג האוויר האביבי אפילו לצעידות קצרות בסביבת הבית.

הרי קל יותר להחליט ללכת ברגל, מאשר לנסות לוותר על פרוסת עוגה…

שמירה על תזונה מאוזנת גם בפסח

באופן כללי, כאמור, גם בפסח כדאי לנסות לשמור על תזונה מאוזנת ולדאוג למזונות עשירים בחלבונים, או בויטמינים ומינרלים כגון מזונות עשירים ב-B12, מאכלים עשירים בברזל או מזון עשיר במגנזיום.

היכן ניתן למצוא מזונות עשירים ב-B12, מאכלים עשירים בברזל או מזון עשיר במגנזיום
במאכלי החג?

  • מזונות עשירים ב-B12 שאפשר לאכול בחג הם למשל: בשרים שונים או דגים כגון טונה, מוצרי חלב וביצים. את הטונה אפשר למרוח על המצות, להכניס לסלט או להכין קציצות טונה או לביבות טונה בארוחה החמה.
  • מאכלים עשירים בברזל שאפשר לאכול בחג הם למשל: בשרים ובעיקר אברים פנימיים, קטניות (למי שאוכל בפסח), זרעים ואגוזים.
  • מזון עשיר במגנזיום שאפשר לאכול בפסח הוא למשל: אגוזים, גרעינים, דגים, או ירקות ירוקים כהים.

אכילה מאוזנת עם מצות

הרבה פעמים המצות עלולות לקלקל את האיזון של האכילה המאוזנת בפסח. הנה כמה טיפים  שכדאי לשמור עליהם:

  • להעדיף מצה עשירה בסיבים.
  • לא חייבים מצות בכל ארוחה. היות והאיזון בין אבות המזון צריך להיות יומי, וחלק מהארוחות חג יהיו עשירות יותר בפחמימות, ניתן לאכול בינהן ארוחות עשירות בחלבונים: שקשוקה, סלטים על בסיס טונה וכו'.
  • בכל מקרה, מצה היא חלק מארוחה ומומלץ לנסות להגביר לצידה ככל שניתן את כמות הירקות והחלבונים: גבינות 5%, ביצים, טונה, טופו או ממרחי קטניות למינהן.
  • לא חייבים לאכול מצות – לחמניות מקמח מצה או פריכיות אורז הם אפשרות נהדרת לא פחות לשילוב בארוחה בריאה ומזינה.
  • מקפידים לשתות הרבה (מים כמובן) כדי לשמור על תקינות היציאות שהמצות עלולות לשבש.
שתף
אזור ראשי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x