כשמחפשים "טונה" בגוגל נתקלים קודם כל בראפר הישראלי המוכשר ובמספר סרטונים שלו, ואחר-כך בתיאור של סוגי הדגים שמשתייכים למין הזה והתכונות שמאפיינות אותם (למשל טמפרטורת גוף גבוהה מטמפרטורת המים, תכונה שמייחדת אותם מדגים אחרים) – אבל מבחינתנו המידע המעניין ביותר הוא אילו מאכלים אפשר להפיק מהדג ומהם הערכים התזונתיים הרלוונטיים.

גם למבוגרים וגם לילדים

אחד היתרונות הבולטים של קציצות טונה אפויות הוא שמדובר במאכל אהוב גם על מבוגרים וגם על ילדים. כל מי שנדרש להכין ארוחה משפחתית – גם ביומיום וגם כשמדובר על אירוע כזה או אחר – יודע עד כמה קשה למצוא מתכונים שידברו אל כל בני ובנות המשפחה, כך שמבחינה זו הקציצות האפויות שמכינים מהדג הן סיפור הצלחה מובטח.

עוד סיבה טובה לפופולריות של הקציצות, בדומה למאכלים אחרים שמיוצרים מהדג – למשל מוס טונה – היא קלות ההכנה. היחס בין כמות המחמאות לרמת ההשקעה הנדרשת הופך את הכנתן של קציצות הטונה לפעולה כדאית במיוחד.

מגוון מתכונים

המונח "קציצות טונה אפויות" הוא כמובן שם כולל למגוון רחב מאוד של מאכלים, על בסיס שלל מתכונים אפשריים. כל אחד וכל אחת יכולים כמובן להשתמש במתכונים השונים שמפוזרים ברחבי הרשת, לשנות אותם, להוסיף לכם מרכיבים אהובים ובאופן כללי להפגין יצירתיות ולהמציא עוד ועוד סוגים של קציצות אפויות על בסיס הדג שחי באוקיינוס במים עמוקים מאוד.

דוגמה אחת למתכון היא קציצות של דג וירקות. המרכיבים הם טונה מקופסה (160 גרם לא מסונן), בצל (קטן/בינוני), תפוח אדמה (קטן/בינוני), גזר (בינוני/גדול), ביצה, פירורי לחם (2 כפות גדושות) ופטרוזיליה קצוצה (2 כפות גדושות).

את הבצל קוצצים ומטגנים עם מעט שמן. את תפוח האדמה מגרדים בפומפייה וכך גם את הגזר. מסננים את הטונה אבל לא מכל השמן אלא משאירים חלק ממנו (מעט יחסית) כדי שהתערובת המתקבלת לא תהיה יבשה יתר על המידה). מערבבים את כל המרכיבים הנ"ל בקערה ומתבלים עם קצת מלח ופלפל שחור. אפשר להחליף את הפטרוזיליה למשל בכוסברה (אם כי יש לקחת בחשבון שלא כל האנשים אוהבים את הירק הזה), ואפשר גם לשחק עם התבלון. אופציה נוספת לגיוון יכולה להיות בטטה במקום תפוח אדמה.

בכל מקרה יוצרים תערובת אחידה, כשבמידת הצורך מפוררים את הטונה עם מזלג. מכינים תבנית ועליה נייר אפיה משומן קלות. עם הידיים יוצרים מהתערובת כדורים – הכמויות הנ"ל מספיקות ל-12 קציצות. אופים כ-20 דקות בתנור שחומם ל-180 מעלות, ואז הופכים את הקציצות ל-10 דקות נוספות.

עוד גרסה אפשרית היא להמיר את הגזר בקישוא, ולמי שמחפש טעמים ייחודיים ישנה האופציה של הוספת מעט רוטב צ'ילי ו/או רוטב סויה לתערובת לפני האפייה. בדרך זו אפשר גם להפוך את הקציצות לפיקנטיות יותר ואפילו לחריפות, אבל חשוב לזכור שלא כולם אוהבים טעמים חזקים מדי.

מתאים גם לשומרי כשרות

קציצות טונה אפויות וגם מאכלים נוספים שמכינים מהדג שעובר תהליכי ייצור קפדניים אחרי שהוא מפולט ומוסרים ממנו העצמות, הקשקשים, העור וכלי הדם – למשל פשטידת טונה פרווה – מתאימים לכל פלחי האוכלוסייה גם בהיבט של הכשרות.

זהו עוד יתרון משמעותי כשמתכננים ארוחה גדולה במסגרת אירוע שרוצים להקפיד בו על כשרות, וזו גם אחת הסיבות לפופולריות הרבה של קציצות טונה כאלה ואחרות באולמות אירועים, מסעדות ובתי קפה. כמו כן מנה כמו קציצות אפויות מטונה נחשבת לקלילה יחסית ולכן אחרי שאוכלים אותה (ואפילו אם אוכלים כמה וכמה וכמה וכמה קציצות…) אין תחושת כבדות יתר, שמן הסתם משבשת את שגרת היום ומקשה עלינו ליהנות באירוע.

הערכים התזונתיים של הטונה

קציצות טונה אפויות הן מאכל ידידותי מאוד לקהל נרחב במיוחד, אבל כמובן שבימינו כל מנה נמדדת לא רק לפי הטעם אלא גם על-פי שיקולים רבים אחרים, ובפרט השיקול הבריאותי. בהקשר זה כדאי לדעת כי לדג טונה ערך תזונתי גבוה. ישנם כמובן הבדלים בין מוצרים שונים, אבל אם למשל מסתכלים על טונה בהירה בשמן, בכל 100 גרם דג מפולט יש 26 גרם חלבון – כמות גדולה מאוד. כמות השומנים היא 10 גרם, כשמתוך זה אין בכלל שומן טראנס, וגם כמות השומן הרווי – שכידוע הוא לא רצוי ובוודאי שלא בכמויות גדולות – היא רק 2 גרם לכל 100 גרם טונה.

למי שרוצה עוד יותר להוריד את כמות השומן בקציצות האפויות ישנה האופציה של טונה לייט – 4% שומן בלבד, רק 125 קלוריות לכל הקופסה ו-20 גרם חלבון.

מרכיב חשוב נוסף שיש בטונה הוא אומגה 3 – חומצת שומן שתורמת להגנה על הלב. בפרט חשובה החומצה הזו למי שנמצא בקבוצת סיכון ללקות במחלות של הלב ושל כלי הדם, ולמי שכמובן סובל ממחלה שכזו. כמו כן ישנם מחקרים שמצאו קשר בין צריכת אומגה 3 לבין תפקוד תקין של המוח כולל הפחתת הסיכון ללקות בדמנציה. מחקרים אחרים גילו קשר בין אומגה 3 לבין הפחתת עוצמת תהליכים דלקתיים שונים בגוף.

עוד כדאי לדעת שתהליכי השימור של הטונה אחרי הוצאת הדג מהמים לא פוגעים באיכות החלבון. דגש חשוב הוא לקנות את הטונה ממקורות אמינים כדי להימנע מנוכחות של כספית בגופו של הדג.

שתף
אזור ראשי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x