מדריך לנטילת ברזל בתקופת ההיריון

בזמן ההיריון, אם את נוטלת חומצה פולית בלבד יתכן שזה לא מספיק. בתקופת ההיריון, נשים רבות זקוקות לתוספים נוספים והפעם – נדבר על ברזל.

עובדה היא שבתקופת ההיריון חלים שינויים גופניים ואחרים. שינויי מצב רוח, המושפעים מהורמונים אינם היחידים. גם מאגר המינרלים בגוף משתנה ואם לא שמים לכך לב, עלולים להיווצר חוסרים. המדריך שלהלן יסביר לך כל מה שצריך לדעת על ברזל לנשים בהריון, מי צריכה את זה, מהו המינון, האם צריך שינויי תזונה, למה זה לא תמיד מספיק ומתי כדאי להתייעץ עם רופא.

האם כל אחת צריכה תוספי ברזל?

סביר להניח שלא מעט מאכלים שמכילים ברזל את צורכת באופן שוטף. אם את לא בטוחה בתכולת הברזל, חשוב לדעת כי לא רק בשר בקר או חלקי פנים מכילים ברזל. תוכלו לבדוק בעצמך למשל לגבי דג טונה ערך תזונתי ולראות שמדובר במקור טוב ובריא. כך גם קטניות ומאכלים עלים ירוקים כגון תרד. אם את רוצה לדעת עד כמה נפוץ מחסור במינרל החיוני בקרב נשים הרות או מניקות, שימי לב לנתון הבא: מעריכים שאחת מכל שתי נשים שנכנסו להיריון בתקופה זו סובלת ממחסור במידה כזאת או אחרת. אך אל דאגה, צריכת תוספים, שינויי תזונה ולעיתים שילוב בין השניים, משיגים תוצאות משביעות רצון.

מדוע ברזל חיוני בשבילך?

ההמלצה להקפיד בהיריון על צריכת מזונות עשירים בברזל איננו שרירותית. רופאים מסבירים כי ברזל הינו בעל תפקיד מאוד מרכזי בהולכת חמצן בגוף באופן תקין. מי שסובלת מאנמיה (חוסר דם שמקורו בחוסר ברזל) עלולה לגרום גם לתינוק לתופעות לא רצויות. הסימפטומים לחוסר יכולים לנוע בין תשישות ועייפות לבין דופק מוגבר וסיכויים ללידת פג. במקרים מסוימים, ניתן לזהות אפילו נשירת שיער קשה.

האם ליטול ברזל רק בהיריון?

קיימת הסכמה די רחבה שכדאי ליטול תוספים כבר כאשר המחזור מתאחר או בשלב שבו מתכננים להיכנס להיריון. בשלב הזה אין צורך בתוספת משמעותית. מינון לא גדול לכל יום מספיק ברוב המקרים. כמו כן, נהוג להיעזר בתוספים במקרה הצורך, גם לאחר הלידה ובזמן ההנקה.

כמה ברזל זה מספיק ומה אפשר לאכול?

לא רק צריכה של מאכלים עם ברזל חשובה כאשר רוצים ליטול תוספים. חשוב לא פחות מכך זה הספיגה. ישנם מאכלים שמעכבים את ספיגת הברזל כגון למשל מוצרי חלב. מומחים מסבירים כי בעת ההיריון יש צורך בתוספת של כ-30 מיליגרם ברזל ליום בקירוב לאישה ממוצעת. אם את סובלת מתסמינים שנציג בהמשך ואם הבדיקות יגלו אנמיה, הרופא ימליץ על מינון גבוה יותר על מנת לסגור את החוסר ולמלא את המאגרים כראוי. במקביל לשימוש בתוספים, כדאי להקפיד על מזונות מהחי או מהצומח, לפי הרשימה הבאה: מאכלי בקר ועוף, הודו, שעועית, דגנים מלאים, טופו, דגים, אגוזים וזרעים.

מתי חשוב להתייעץ ברופא?

אנמיה קשה, שהיא בעצם ירידה מהותית ברמת הברזל בדם יכולה להביא לתסמינים לא נוחים ואפילו מסוכנים. לא כל חולשה בהיריון נובעת מכך, אך חולשה מתמשכת בליווי תסמינים נוספים, מחייבת תשומת לב. אם את חווה קוצר נשימה, אם את מרגישה דופק מהיר ואת חיוורת, אם את סובלת מסחרחורות, יתכן מאוד שמכאן הבעיה. מומלץ להתייעץ עם רופא, הן על מנת לשלול מצבים רפואיים אחרים והן כדי לדעת האם צריך להגביר את מינון התוספים. ניתן לזהות אנמיה על ידי ספירת דם ובדיקת מרכיבים נוספים בדם, שיכולים להיות קשורים לכך. למשל חומצה פולית ו-B12, שגם הם חשובים מאוד בתקופת ההיריון.

שתף
אזור ראשי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x