כמה דברים שחשוב לדעת על דגים בהריון

הריון הוא תקופה מיוחדת ולפעמים מאתגרת בחיי כל אישה. זהו בדיוק הזמן הנכון להקדיש תשומת לב מיוחדת לנושא של הרגלי התזונה המשפיעים על הגוף ועל העובר. אחד הדברים שיוצרים אי וודאות ומבוכה, הוא שאלת צריכת דגים ומאכלים מן הים. האם מותר לצרוך מוס טונה? האם יש יתרונות באכילת דגים בתקופה הרגישה הזאת? במאמר זה נתייחס לשאלות אלה וגם אחרות. נתאר יתרונות שנתמכים במחקר ובעובדות רפואיות, לגבי שילוב דגים בתזונה בזמן היריון ואילו חומרים מזינים תורמים את תרומתם הטובה.

האם מותר או אסור לאכול טונה במהלך ההיריון?

האם זה בסדר לאכול קציצות טונה ברוטב או פסטה עם טונה? נקודת המפתח היא האם הדג שבוחרים מכיל רמות גבוהות של כספית. רמות גבוהות של כספית עלולות להזיק, במיוחד לעובר מתפתח ולכן צריך . להמנע מהדגים הגדולים יותר המשווקים בחו"ל שלרב יכילו רמות גבוהות.

האם יש יתרונות באכילת טונה במשך ההיריון?

טונה, במיוחד זנים כמו טונה בהירה, היא מקור טוב לחומרים מזינים שתומכים בהתפתחות המוח, מערכת העצבים והראייה של התינוק. צריכת טונה, אם כן, ממש בזמן ההיריון, יכולה לתרום לשיפור ההתפתחות הגוף וצמיחה קוגניטיבית אצל ילדים. וזה לא הכל. צריכת טונה מספקת חלבון חיוני במהלך ההריון. זה נחוץ לגוף האם ולעובר, לבריאות הרקמות הצומחות. זכרו כי טונה היא מקור טוב של חלבון רזה, דל שומן. זו מקור למזון המסייע להתפתחות איברי התינוק, גופו ושריריו. תכולה של ויטמין D עוזרת לספיגת סידן ולבריאות העצמות (טונה מספקת מקור טבעי של ויטמין D). זה מועיל הן לאם והן לתינוק המתפתח. אין ספק שחשוב לשלב מאכלים עם סידן בכמות מספקת.

נשים רבות שואלות גם לגבי ברזל לנשים בהריון וגם פה יש דברים שטוב לדעת. ברזל בכמות מספקת הוא אכן חומר מזין חיוני לנשים בהריון. הוא נדרש מאוד שכן עוזר במניעת אנמיה (חוסר דם). אנמיה יכולה להוביל לעייפות ולבעיות בריאותיות אחרות וזה במיוחד לא רצוי בזמן היריון והנקה. אמנם זה נכון שטונה אינה עשירה בברזל כמו בשר, אך היא עדיין מספקת כמות מסוימת. גם צריכה של ויטמין  B12 קשורה לכך. הויטמין תומך ביעילות התפקוד של מערכת העצבים וגם מסייע במניעת אנמיה וחולשה בנשים הרות ובאנשים בכלל.

כפי שהסברנו, אכילת דגים במהלך ההריון היא לא דבר בעייתי, להפך. חשוב לשלב צריכת דגים במסגרת תפריט מאוזן ומגוון כולל טונה, כדי להניב יתרונות משמעותיים הן לאם והן לתינוק המתפתח. עם זאת, חשוב כמובן לשים לב לסוג ולכמות הדגים שאוכלים.

צריכה מתונה של טונה יכולה להיות מקור חשוב לאבות מזון חיוניים כמו חומצות שומן אומגה 3, חלבון, ויטמין D, ברזל, חומצה פולית וויטמין B12 ועוד, שכולם חשובים ותומכים בהריון בריא. צריך להימנע לחלוטין מאכילת דגים נאים ולא מבושלים (טונה מקופסת שימורים להכנת סלט טונה מעולה איננה נחשבת לדג נא ואין חובה בבישול). כמו עם כל בחירה תזונתיות במהלך ההיריון, בכל מקרה של ספק יש לעיין בפרסומים רשמיים של משרד הבריאות או להתייעץ עם רופא הנשים. תזונה נכונה ובריאה חשובה תמיד ובמיוחד בעת תכנון היריון, בזמן היריון וגם לאחריו, בתקופת ההנקה או ההתאוששות.

שתף
אזור ראשי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x