חשיבות המגנזיום לגוף האדם

כולנו מבינים עד כמה תזונה נכונה חיונית לתפקוד מיטבי של כל מערכות הגוף. כך למשל ספורטאים מקפידים לצרוך מאכלים עשירים בחלבון כדי לבנות מסת שריר, בתזונה מתעצמת חשיבותו של הברזל בגלל העלייה בנפח הדם והחשש מאנמיה, בגיל ההתבגרות וגם בגיל השלישי הסידן הופך לקריטי משום שבזכותו העצמות יהיו חזקות ככל האפשר ולקראת החורף כל הרופאים ממליצים על ירקות ופירות עם ויטמין C שמשדרג את המערכת החיסונית.

מגנזיום הוא אולי מרכיב פחות מוכר, אבל גם לו יש כמה וכמה תפקידים חשובים מאוד בגוף האדם. בעמוד זה תמצאו פירוט של הדרכים בהן המינרל הזה עוזר לנו להיות בריאים, רשימה של המאכלים שמכילים כמויות גדולות ממנו ומידע רלוונטי נוסף.

המינרל הנפוץ ביותר בגוף האדם אחרי הסידן

הוא כאמור אולי פחות מדובר בהשוואה לברזל או סידן, אבל הוא המינרל השני בשכיחותו בגוף שלנו (אחרי הסידן) – לאדם מבוגר יש בגוף כ-22.5 גרם מגנזיום. מחצית מהכמות נמצאת בעצמות והשאר ברקמות רכות. רק אחוז אחד מכלל המגנזיום בגוף הוא בדם, ולכן בדיקות דם לא יעילות בגילוי מחסור בו.

על-מנת לצמצם את הסיכון לחוסר מגנזיום בגוף הכמות המומלצת היומית היא 300 מ"ג. המקור העיקרי שלו הוא התזונה ובמידת הצורך אפשר להיעזר בתוסף ייעודי.

תפקידי המגנזיום

מגנזיום הוא מרכיב הכרחי בפעילות של לא פחות מ-300 אנזימים בגוף שלנו. בהתאם הוא מסייע בבניית עצמות, לוקח חלק בוויסות פעילות שרירים, מנטרל את החומציות שבקיבה, מגביר את פעילות המעיים ומאפשר שכפול של RNA ושל DNA.

בנוסף מינרל זה שומר על קצב הלב הנכון ועל לחץ הדם שלא יהיה גבוה מדי – כך שניתן להבין מדוע חשיבות המגנזיום לגוף כל כך גבוהה.

הסיכונים שגורמת רמה נמוכה מדי של מגנזיום

הסיכון העיקרי כתוצאה ממחסור במגנזיום בגוף הוא עליית שכיחות התחלואה הלבבית ובפרט הפרעות בקצב הלב. מחלות לב וכלי דם הן גורם תמותה נפוץ, וזוהי עוד סיבה טובה להקפיד על תזונה שיש בה מספיק מגנזיום. רמה נמוכה מדי של מינרל זה עלולה להוביל גם לאוסטאופורוזיס, סוכרת, התכווצויות של השרירים, מיגרנות, פגיעה במערכת העצבים (כולל סיכון מוגבר לפרקינסון או אלצהיימר), עצירות (כאמור המגנזיום מגביר את פעילות המעיים), עודף שומנים בדם וגם החמרה בתסמינים שמופיעים לפני הווסת. רמה נמוכה מדי של מגנזיום בהריון עלולה להוביל ללידה מוקדמת ולמשקל לידה נמוך.

איך אפשר לקבל מגנזיום מתזונה?

מזון עשיר במגנזיום הוא בסיס הכרחי לרמה נאותה של מינרל זה בגוף. בפרט חשוב לאכול ירקות, אגוזים וזרעים, קטניות ודגנים מלאים.

בפרט מומלצים המאכלים הבאים: שעועית לבנה, אפונה, גרגרי חומוס, גרעיני דלעת וחמנייה, פשתן, אגוזי ברזיל, אגוזי קשיו, בוטנים, סובין חיטה ונבט חיטה, טחינה גולמית משומשום מלא, אורז חום מלא, שיבולת שועל, חמאת בוטנים וחלב סויה.

ב-100 גרם טונה יש כ-40 מ"ג מגנזיום (וגם ברזל, אבץ ו-B6). בהתאם קציצות טונה הן עוד מאכל שכדאי לשלב בתפריט על-מנת לקבל את המינרל החיוני.

מגנזיום במי השתייה

בעבר אחד המקורות העיקריים של מגנזיום לגוף של הישראלים היה מי השתייה. כיום המצב שונה, והסיבה לכך היא שחלק גדול ממי השתייה שלנו הם מי ים מותפלים – שבהם אין את המינרל הזה. מומחים רבים דורשים מהמדינה לחייב את מפעלי ההתפלה להוסיף מגנזיום למים, אבל נכון לעכשיו עדיין אין חובה כזו, ולכן ישנה חשיבות רבה אף יותר לאיכות התזונה של כל אחד ואחת.

שתף
אזור ראשי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x