היתרונות הבריאותיים באכילת דגים

כיום, מחקרים תזונתיים מראים באופן חד משמעי כי מאוד בריא לאכול דגים. יחד עם זאת, בני אדם הרבו באכילת דגים עוד הרבה לפני שהמדע גילה כי מדובר במקור חשוב לברזל, אומגה 3 ועוד. עוד לפני שידעו שיש אומגה 3 בדגים או שידעו לארוז אותם קפואים או בקופסאות שימורים, בני אדם עסקו בדיג והרבה. כבר לפני עשרות אלפי שנים דגים היוו חלק נכבד מתזונת האדם. עובדה זו אומרת דבר חשוב – מבחינה אבולוציונית, אנו מותאמים לצריכת דגים ומקבלים מהם מקור תזונתי חשוב, איכותי ולפעמים גם חסר תחליף.

חלבון לשרירים וברזל לדם

צריכה של ברזל חיונית למניעת אנמיה וחוסר דם. אם אתם מחפשים מזונות עשירים בברזל, רשמו לעצמכם כי מיני דגים רבים מכילים שפע של ברזל. אולם זה רחוק מלהיות הערך התזונתי היחידי או העיקרי במוצרי מזון מן הים. בדיוק כאן אפשר למצוא את השילוב החשוב כל כך, של רמת שומן נמוכה למדי לצד רמת חלבון גבוהה. במילים אחרות – מדובר במקור מזין שמספק לנו את חומרי הבניין הדרושים להתפתחות השרירים. חלבונים בונים את רקמות הגוף השונות ובמקרה זה, היתרון הוא כפול. דגים נחשבים לתזונה דלת שומן כך שחשוב וכדאי לשלב אותם באורח חיים בריא.

חומצות שומן בעלות ערך רב

אם תרצו לדעת למה הערך התזונתי של הטונה נחשב לגבוה ולמה בכלל דגים טובים לבריאות, נחזור כעת לחומצות השומן. מה שמוכר כיום כאומגה 6 וכאומגה 3, אלה נחשבים לחומצות שומן בעלות ערך תזונתי מאוד ברור. אלה מרכיבים שגופינו לא יכול לייצר אותם ולכן אנו חייבים לקבל אותם באופן עקבי, מהמזון שאנו אוכלים. בין היתר, הם חשובים לצורך חילוף חומרים ועיכול, מסייעים לתהליכי ריפוי, מקטינים פעילות דלקתית בגוף. בנוסף, החשיבות רבה גם להתפתחות המוח ולתפקוד תקין של מערכת העצבים בכלל. המרכיבים הללו יודעים לשמור על בריאות המוח, לפרק רעלים שונים (רדיקלים חופשיים), לשמש כנוגדי חמצון חזקים.

חשובים לבריאות בכל גיל

מלבד העובדה כי דגים צריך לצרוך בשלבים שונים בחיים, הם מסייעים לבריאות הרקמות הקטנות ביותר בגוף. לילדים, דגים עוזרים להתפתחות המוח. לנשים בהיריון, מדובר על אספקת ברזל לאישה בהריון, למניעת אנמיה. לקשישים, דגים מסייעים לשימור יכולות זיכרון וקוגניציה והאטת תהליכים ניווניים ואלצהיימר. כדאי לציין שנמצא כי אכילת דגים תורמת עד מאוד לבריאות הלב וכלי הדם. הם מורידים סיכוי להתקפי לב או שבץ ואפילו מפחיתים את רמת השומן בדם.

חשובים לבריאות התאים

מחקרים מעניינים מגלים כי חומרים מזינים בדגים מסייעים לגוף עד רמת התאים הקטנים ביותר. לדוגמא, חומצות השומן בונות את הקרומים של תאי הגוף, ואלה אחראים לאספקת חומרים מזינים לתא והפרשת חומרי פסולת. מרכיבים שונים מסייעים לשימור בריאות תאי הגוף ושיפור תהליכי עיכול וחילוף חומרים נאות. בזכות חומצות השומן, הגוף יודע לבנות את מערכת העצבים וכן להפיק את האותות העצביים החיוניים באין ספור תהליכי חיים, עיבוד מידע, זיכרון ותחושות.

כמה דגים באמת מומלץ לאכול בשבוע

נסכם את הדברים עם כמה עובדות לגבי אכילת דגים:

  1. ככלל, מומלץ לאכול שתי מנות דג בשבוע – כך על פי מומחי בריאות הלב.
  2. כדאי לשלב בין צריכת דגי ים ובין צריכת דגים של מים מתוקים.
  3. דגים שמנים כמו סלמון למשל, כדאי לאכול בתדירות קצת יותר נמוכה, לעומת כאלה שמאופיינים בתכולת שומן נמוכה יותר.
  4. לנשים בהיריון – חשוב להמשיך לצרוך דג פעמיים בשבוע, אך יש להימנע מכאלה שאינם מבושלים היטב.
שתף
אזור ראשי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x