דרכי התמודדות עם מחסור בברזל

ברזל הוא מרכיב חיוני שנמצא בגוף האדם. הוא חשוב כל כך מפני שהוא מרכיב מפתח בהמוגלובין. הברזל הוא מינרל הכרחי לייצור תאי דם אדומים ולהובלת חמצן בגוף. להלן כתבת מידע איך מזהים מחסור, איך מתמודדים איתו ומה קורה אם מתעלמים מזה.

מינרל חיוני לתפקוד הגוף

חשוב מאוד להימנע ממחסור בברזל בגוף, לצורך כך ניתן וחשוב לצרוך מזונות עשירים בברזל. רופאים מסבירים כי ברזל הוא המינרל השכיח ביותר בגוף האדם. הוא חיוני לשמירה על תפקוד תקין של תאי הגוף, החלבונים והאנזימים. מחסור בברזל יכול להוביל לאנמיה, שעלולה לגרום לאנשים להרגיש עייפים וחלשים.

איך מזהים מחסור בברזל?

קבוצות אוכלוסייה מסוימות חשופות יותר מאחרות למחסור אפשרי בברזל. זו הסיבה אשר בגללה נהוג להמליץ על תוספי ברזל לנשים בהריון וכן לקשישים. מלבד תוספים, צריכת מזונות עשירים בברזל כמו בקר, עוף ודגים עוזרת לשמור על רמות נאותות בדם. אך עולה השאלה האם וכיצד ניתן לזהות מחסור בברזל?

אנשים יכולים להתחיל לפתח מחסור בברזל לאורך זמן, מבלי להרגיש תופעה גופנית מיוחדת. עם הזמן מאגרי הברזל מתכלים אם לא מקפידים על צריכת ברזל ממקורות המזון. כאשר מחסור בברזל יכול להוביל לאנמיה, התוצאה עלולה להשפיע לרעה על הבריאות הפיזית והנפשית של האדם.

הסימפטום המרכזי בשלבים הראשונים הינו עייפות ותשישות. אם זה מתמשך, זה יכול להשפיע במידה ניכרת על הרווחה הנפשית ועל תפקוד גופני. מחסור בברזל הופך נפוץ יותר ויותר בקרב ילדים, בגלל התפוצה והפופולריות של מזונות תעשייתיים ומיעוט צריכת ברזל לאורך ההתבגרות. במידת הצורך, כדאי להתייעץ עם רופא ולבצע בדיקה לזיהוי רמת ברזל בדם.

מחסור בברזל באופן מתמשך וללא טיפול עלול לגרום גם לבעיות בריאותיות כגון:

  1. אנמיה
  2. שבץ דימומי
  3. מחלת לב
  4. סוכרת
  5. סרטן

איך מתמודדים ואיך מונעים את המחסור בברזל?

מחסור בברזל הוא מצב שמביא להשלכות הולכות ועולות כאשר לגוף אין מספיק ברזל. זה יכול להתרחש עקב אנמיה, מחלה שבה מספר תאי הדם האדומים יורד. בעוד שהרבה אנשים מקפידים על צריכה של מאכלים עשירים בחלבון, מחסור בברזל נחשב עדיין למחסור התזונתי הנפוץ ביותר בעולם. זה משפיע על כל קבוצות הגיל, אבל הוא נפוץ יותר בקרב נשים בגיל הפוריות וילדים מתחת לגיל 5 שנים. אם אתה חווה חוסר בברזל בגופך, עליך להתייעץ תחילה עם הרופא שלך לפני נטילת תוספים או תרופות כלשהן. בנוסף לכך, הנה כמה טיפים איך להשיג יותר ברזל בתזונה:

  1. אכלו מזונות עשירים בברזל כגון טונה, בשר רזה, בקר ועוף וחלקי פנים.
  2. לשתות יין אדום שמסייע בספיגת ברזל. (לדעתי לבן עדיף)
  3. צרכו מזונות המכילים ויטמין C כמו תפוזים ותותים שעוזרים לספיגת ברזל.
  4. צרכו יותר ירקות כמו קייל, תרד, אספרגוס, שיני שום.

מה הן הסיבות למחסור בברזל?

במידה ומרגישים עייפות לאורך זמן, מאוד מומלץ לצרוך מזונות עשירים בברזל. ישנן שלוש סיבות עיקריות למחסור בברזל:

  1. תזונה דלה בברזל שמובילה לרמות המוגלובין נמוכות בדם.
  2. איבוד דם שמוביל לרמות המוגלובין נמוכות, למשל עקב פציעה או מחלה .
  3. צריכת תזונה לא מספקת או ספיגה של ברזל בצורה נמוכה בגלל הרגלי תזונה מסוימים.
שתף
אזור ראשי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x