ברזל לנשים בהריון

הריון הוא תקופה מרגשת מאוד, תשעת החודשים מתאפיינים גם בשינויים משמעותיים, לפעמים טלטלות של ממש, גם בהיבט הפיזי וגם בהיבט הרגשי. החיים שמתפתחים ברחם צורכים משאבים רבים, ולכן כל אישה בהריון חייבת להקפיד אפילו יותר מהרגיל לספק לגוף שלה – ודרכו לעובר – את כל הצרכים החיוניים. אחד מהם הוא ברזל, מינרל קריטי גם לאם וגם לעובר. בעמוד זה תמצאו מידע רלוונטי לגבי חשיבות הברזל עבור נשים הרות, המקורות שמהם אפשר לקבל אותו והדרך הנכונה לבחירת תוספים מתאימים במידת הצורך.

התפקידים החשובים של ברזל בגוף

לברזל יש מספר תפקידים חשובים בגוף האדם. ראשית, הוא לוקח חלק בייצור תאי דם אדומים. תאים אלה מובילים חמצן מהריאות אל כלל האיברים והרקמות בגוף, ובעצם מאפשרים להם לפעול. בנוסף הברזל משפיע על חילוף החומרים, על ייצור האנרגיה הזמינה לטובת פעילויות שונות ועל מערכת העצבים. אם הרמה שלו נמוכה מדי, הפגיעה עלולה לבוא לידי ביטוי באנמיה, חולשה, קשיי נשימה, נשירת שיער מוגברת, דופק מואץ ועוד.

למה נשים בהריון זקוקות לכמות גדולה מהרגיל של ברזל?

אם ברזל הוא משאב חיוני לכל אדם, ברזל לנשים בהריון הוא כבר קריטי. הסיבה לכך היא שכבר בתחילת ההריון יש עלייה של עשרות אחוזים בנפח הדם, ולכן נדרשת כמות גדולה מהרגיל של ברזל על-מנת לייצר את ההמוגלובין (המרכיב בתאי הדם האדומים שנושא איתו את החמצן אל האיברים השונים בגוף).

בנוסף, החל מהשליש השני של ההריון גם העובר והשלייה צורכים חלק מהברזל שנכנס לגוף, ולכן נדרשת כמות גדולה מהרגיל של המינרל החשוב כל כך.

מקורות תזונתיים לברזל

הברזל שאנחנו זקוקים לו נמצא במזונות רבים. בין המאכלים העשירים בברזל: טופו (שמכיל גם כמויות יפות של מינרלים נוספים כמו אבץ, סידן, אשלגן ומגנזיום), כבד של בעלי חיים, ביצים, חומוס, עדשים, שעועית (גם לבנה וגם ירוקה), אגוזים, בשר אדום, טחינה, גרעיני דלעת, תרד וקינואה (שמכילה גם נוגדי חמצון נחוצים).

מקור נוסף הוא דגים. בהתאם ממליצים תזונאים על אכילת טונה לנשים בהריון, כשכמובן חשוב להקפיד על מקור איכותי כדי להימנע מסכנת זיהומים. עוד כדאי לדעת שלכל דג טונה ערך תזונתי גבוה שמורכב גם מכמות גדולה של חלבון, ויטמינים חשובים (B3, B5, B6, B12 ו-A), ומינרלים כמו סלניום, אשלגן ומגנזיום.

המלצות חשובות להבטחת מקסימום ברזל בגוף בזמן ההריון

במהלך ההריון יש כאמור גידול ממשי בכמויות הברזל שהגוף זקוק. בהתאם חשוב לכלול בתפריט כמה שיותר מאכלים עתירי ברזל, בהתאם להעדפות התזונתיות של כל אישה. בנוסף מומלץ לשלב עם המנות הנ"ל גם מזונות שיש בהם ויטמין C, וזאת משום שוויטמין זה משפר את ספיגת הברזל בגוף. דוגמאות למאכלים שיש בהם כמויות נאות של ויטמין C, שכידוע גם תורם לחיזוק המערכת החיסונית: פלפלים אדומים וצהובים, תודה שדה, קיווי, תפוזים, אננס, פטרוזיליה, ברוקולי, כרובית וכרוב (לבן / סגול / ניצנים).

כמו כן נדרשת ערנות מוגברת ואם מופיע אחד התסמינים שמעיד על מחסור בברזל – לבצע בדיקת דם. למעשה גם ללא תסמינים כדאי להקפיד על בדיקות תקופתיות כדי להקדים תרופה למכה ולמנוע מצבו שבו מחסור בברזל מחליש את האם או מקשה על העובר להתפתח באופן מיטבי.

במידת הצורך ניתן להיעזר גם בתוסף. ברזל מומלץ לנשים בהריון הוא כזה שלא גורם לבעיות עיכול, תופעה שגם כך הופכת לשכיחה יותר במהלך הריון. בפרט כדאי תוסף שבו הברזל עטוף במעטפת שומנית ייחודית שמבטיחה מקסימום ספיגה ומינימום קשיי עיכול.

צריכת ברזל מוגברת נדרשת לנשים בהריון

הצורך ביותר ברזל לנשים בהריון הוא עובדה ביולוגית ורפואית. נדרש יותר ברזל בשל נפח הדם המוגבר בהתפתחות ההיריון לצד הדרישות של העובר המתפתח עצמו. נשים בהריון צריכות לשאוף לצרוך כמות מספקת של ברזל מדי יום, כדי למנוע אנמיה מחוסר ברזל אשר עלולה להוביל לעייפות ולפגיעה בתפקוד המערכת החיסונית. חיוני לעקוב אחר רמות הברזל באמצעות בדיקות דם קבועות בקופת החולים. במידת הצורך, יש להתייעץ עם רופא או רופאת הנשים כדי לקבוע אם יש צורך בתוספי תזונה. תוספי ברזל שפותחו במיוחד לתקופת הריון יכולים לעזור לענות על הדרישות של הגוף, תוך הקטנת האפקט של תופעות לוואי כמו אי נוחות במערכת העיכול.

מזונות עם ברזל בהריון, בחירות מזינות

תזונה מגוונת של מאכלים עם ברזל בהריון חשובה לכל אישה במהלך ההיריון. מקורות צמחיים כמו תרד, עדשים ודגנים מועשרים בברזל יכולים להועיל. עם זאת, הברזל שמגיע ממקורות צמחיים לרוב אינו נספג בקלות בגוף כמו ברזל ממוצרים מן החי (שנקרא ברזל הם). כדי לשפר את הספיגה, נשים בהריון צריכות לשלב מזונות עשירים בברזל עם מזונות עשירים בוויטמין C כמו תפוזים או קיוי, פלפלים ועוד. יש שטוענים כי בישול בסירי ברזל יצוק של פעם יכול גם כן להוסיף כמות קטנה של ברזל לתזונה. ככלל חשוב לאזן בין סוגי מזונות עשירים בברזל עם תזונה שמספקת את כל אבות המזון, כדי לקבל תזונת הריון מיטבית ומאוזנת.

ברזל לנשים בהריון ותוספי תזונה מועדפים

במקרים בהם צריכת ברזל לנשים בהריון דרך התזונה אינה מספקת, יש צורך בתוספי ברזל (תוספי תזונה ייעודיים). בחירת התוסף הנכון היא בעלת משמעות, שכן יש תוספים שיכולים לגרום לתופעות לוואי כמו עצירות או כאבי בטן. תוספים עם אפקט שחרור איטי או כאלה המשלבים ברזל עם חומרים מזינים משלימים יכולים להיות נוחים יותר למערכת העיכול. נשים בהריון צריכות לתת דגש על תוספי התזונה שתוכננו במיוחד להריון, שכן אלה יותאמו כדי לענות על הצרכים הייחודיים בתקופה זו. תמיד מומלץ להתייעץ עם רופא בכל מקרה של ספק שכן ההמלצות שציינו כאן הן כלליות ואינן מתייחסות למצבים מיוחדים.

שתף
אזור ראשי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x