כמה פעמים מותר לצרוך טונה בשבוע?

התזונאים ואף משרד הבריאות מרבים לציין את היתרונות התזונתיים של צריכת דגים. סביר להניח ששמעתם דבר או שניים לגבי דג טונה ערך תזונתי, אך זה לא אומר שצריכה יומית היא הדבר המומלץ. ככלל, שביל הזהב הוא לצרוך מאכלי ים בתבונה. אחת ולתמיד נסביר כמה פעמים בשבוע כדאי לצרוך טונה, ומהו הערך התזונתי והסיבות שהופכות את הדג הזה לבריא ומזין.

דג עשיר בחלבון

מאכלים מן החי דרושים לנו, שכן חלבונים מהווים את אבן הבניין המרכזית של הגוף, של רקמות שונות, של השרירים, של העור ועוד. לכל אחד חיוני להקפיד על צריכה מספקת של מאכלים עשירים בחלבון. זה נכון עבור ילדים שהולכים וגדלים, חשוב למבוגרים וכן לפנסיונרים ולבני הגיל השלישי. טונה זה דג המכיל חלבון איכותי ברמה גבוהה ובכל זאת, כפי שנסביר בהמשך, לכל דבר יש גבול. עודף חלבונים ועודף דגים גם כן אינם מצב רצוי.

כלל הזהב בצריכת טונה שבועית

הסיבה שצריך לצרוך טונה במתינות ובצורה מחושבת לא נובעת מכך שיש חשש מפני טונה קלוריות שיגרמו להשמנה. תמיד יש את האפשרות לצרוך שימורים במים ולא בשמן ובכלל, לא מדובר בדג בעל תכולת שמן גבוהה מעצם טבעו. בעולם מקובל להגביל את צריכת הדגים ממשפחה זו מפני החשש שהדג מכיל כספית. ההנחה היא שבמיוחד הזנים הגדולים יותר מכילים די הרבה כספית ולכן יש לגלות עירנות ולא להגזים בצריכה. באותה הנשימה כדאי לשים לב שבארץ הגרסה הפופולרית ביותר הינה הזן הבהיר. ביחס לזנים האחרים שמקובלים למשל בארה"ב, תכולת הכספית הרבה יותר נמוכה. וכעת נסביר מהו כלל האצבע לצריכה נבונה. עבור אדם מבוגר, שמשקלו כ-65 – 85 ק"ג, ניתן לצרוך ללא חשש 3 קופסאות של שימורי טונה. עבור המטיילים בחו"ל, שם מוכרים את הזנים הכהים ולעיתים גם דגי חרב בשימורים, ההמלצה היא לצרוך הרבה יותר במתינות.

הרבה B הרבה D

כעת, נציג עוד כמה סיבות טובות לצרוך מהדג הפופולרי בקביעות (אך בכמות המומלצת שהצגנו). לדוגמא, תכולה גבוהה של ויטמינים, למשל בי ו-די, חשובה מאוד. אם אתם רוצים לעצמכם או לילדים מזונות עשירים בוויטמין d וגם שפע של ויטמין B תוכלו ליהנות מטונה בכריכים, בקציצות או בסלטים. ויטמינים כאמור טובים מאוד לחילוף החומרים ולמשקל תקין, חיזוק הגוף ושיפור העירנות והאנרגיה. מעבר לכך, מדובר במאכל שמעניק תחושה של שובע ובנוסף ערכו הקלורי איננו גבוה. תכולת החלבונים ומיעוט השומן הופכים אותו למנה טובה בכל תזונה מאוזנת.

למוח עירני וחד יותר ולב חזק

עם העלייה בגיל, חשוב אף יותר לצרוך מאכלים שמסייעים למוח לתפקד ולפעול בצורה חדה יותר. על פי מחקרים, מרכיבים שונים כגון אומגה 3 בדגים, ניאצין ומינרלים נוספים, תורמים מאוד לתפקוד המוח ואף לתפקוד הלב. יש בכך כדי להאט את הזדקנות המוח ולסייע במלחמה במחלות ניווניות. עוד נמצא כי אומגה 3 מעולה לזיכרון, משפרת טבעית של מצב הרוח ומגינה מפני תנודות נפשיות לא רצויות.

מחקרים מראים כי אומגה 3 שנמצאת בשפע מסייעת לשמירה על לחץ דם נמוך ואף להפחתה ברמות גבוהות של לחץ דם לאנשים בסיכון. שמירה על לחץ דם בגבולות הנורמה מגינה על הגוף מפני שורה ארוכה של מחלות, לרבות מחלות לב, כלי דם, שבץ ועוד. לסיכום, הטונה המשווקת בישראל מאושרת ואף מומלץ לצריכה על ידי גורמים אובייקטיביים כגון תזונאים ומשרד הבריאות. למרבית האנשים, ניתן לצרוך ללא חשש 3 – 4 קופסאות שימורים בכל שבוע.

שתף
אזור ראשי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x