תפקידי החלבון בגוף האדם וחשיבות צריכת מזון עשיר בחלבונים

עם כל הכבוד לפחמימות, לסוכרים ולשומן, שבהם בהחלט לא כדאי להגזים, תפקיד החלבונים בגופנו ראוי להדגשה מיוחדת. הפעם נתמקד בכך ונסביר כל מה שצריך לדעת על תפקידם, למה כל כך חשוב לאכול מזונות עשירים בחלבון וכמובן ניתן גם דוגמאות. שימו לב גם מדוע דיאטה דלה במרכיב זה עלולה להיות מזיקה מבחינה בריאותית וכמה חלבון באמת צריך.

חלבון – אבן הבניין של כל גוף בריא

מזונות מן החי מהווים מקור חשוב וטוב, יש אומרים אפילו חסר תחליף, לחלבונים. זה לא חייב להיות דווקא בשר, שגם קציצות טונה, למשל, יספקו לכם הרבה מן הטוב הזה. בראש ובראשונה, שימו לב שמדובר על אבן הבניין הבסיסית והיסודית של מרבית היצורים החיים בעולמנו. אם הייתם יכולים להגדיל את תאי הגוף עשרות מונים, הייתם יכולים לראות בין רגע שכל אחד מהם מורכב מעוד ועוד חומצות אמינו (שהם בעצם אלה שיוצרות את החלבונים השונים הדרושים לנו). כך זה בכל גוף, במיוחד בכל גוף בריא שרוצה לשמור על חיוניות.

מדוע תפקידו קריטי בקרב ילדים?

תהיה זו טעות להניח כי תפקיד החלבונים בגוף מסתכם ביצירה של התאים הקיימים. תפקידו חשוב כל כך ואפילו קריטי בקרב ילדים, מפני שזהו מרכיב שמאפשר לגוף לייצר כל העת תאים חדשים. תהליכי צמיחה וגדילה בילדים לא יתקיימו, בוודאי שלא בצורה אופטימלית, אם התזונה לא תהיה ממקור איכותי ועם חלבון טוב. ילדים ונוער זקוקים ליותר חלבון אולם כך גם נשים הרות, שצריכות לדאוג לעובר שהולך וגדל. יחד עם זאת, גם אנשים מבוגרים זקוקים לכך, משום שכל רגע ישנם תאים בגוף שנהרסים ונבנים. תהליכי ריפוי והתחדשות מחייבים אספקה של חלבונים קבועים, יום אחר יום ועדיף – ממש בכל ארוחה.

מה כדאי לאכול כדי לשמור על בריאות וחיוניות?

כאשר אנו מקפידים לספק לילדנו וגם לנו מאכלים עשירים בחלבון, אנו שומרים על בריאות וחיוניות. חומצות האמינו שמרכיבות את החלבונים השונים צריכות להגיע ממגוון רחב של מאכלים שונים. לכן, אי אפשר להמליץ במיוחד רק על מאכל כזה או על מזון אחר. אפשר להמליץ על מזונות כגון דגים, ביצים, בשר, שעועית, אגוזים. גם מיני דגנים מסוימים מכילים לא מעט חלבון, כך לדוגמא קינואה. חלק מחומצות האמינו יודע הגוף ליצר בעצמו ואילו אחרות – לא. ולכן, חשוב לספק לגוף חלבון כמה שיותר מלא. כלומר, כזה שיכול לאפשר לגוף להפיק מגוון רחב של חומצות אמינו שונות. צריכה מספקת חיונית לבניית רקמת שריר, לבניית מערכת חיסון חזקה, להחלמה ממחלות או פציעות ובמידה רבה, גם כדי ליהנות ממראה עור בריא ומשיער בריא ואפילו ציפורניים בריאות.

כמה מזה באמת צריך?

אז אמרנו שאפשר לקבל חלבונים מביצים ובשר, תוכלו להגיש דג טונה ולשלב גם מאכלים מן הצומח כגון סויה. אבל השאלה היא כמה באמת צריך? כמו כל דבר, אין צורך להעמיס על הגוף כמויות בלתי מוגבלות. זה לא מועיל ואפילו עלול להזיק. אלה המספרים המקובלים, שממליצים רופאים ותזונאים מוסמכים: ילדים קטנים זקוקים לכ-12 – 14 גרם חלבון. ילדים בגיל גן עד ראשית בית ספר יסודי זקוקים לכ-18 – 20 גרם חלבון ביום. בני נוער בגיל ההתבגרות זקוקים לכ-35 גרם חלבון. נשים זקוקות לכ-45 גרם חלבון ואילו גברים בוגרים זקוקים לכ-55 גרם חלבון. באופן גס, בין עשרה אחוזים לשליש מהקלוריות היומיות שלנו צריכות להתבסס על חלבון. אנשים פעילים וספורטאים נמצאים בקצה העליון.

שתף
אזור ראשי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x