יתרונות אומגה 3 ואיך היא עוזרת בהורדת הסיכון לסוכרת סוג 2

שמן דגים הוא מקור מצוין לאומגה 3, אשר מופק מדגי מים קרים כגון סלמון, מקרל, הרינג ובקלה. לאומגה 3 נמצאו תועלות רבות ותרומתה לבריאות גבוהה. אומגה 3 נמצאה כתורמת לשיפור בריאות הלב וכלי הדם ומפחיתה את הסיכון לפתח מחלת לב כלילית. תכונותיה האנטי-דלקתיות החזקות עשויות לא רק לעזור ללב, אלא גם להקל על הסימפטומים של דלקת מפרקים שגרונית, מחלת קרוהן ומחלות מעי דלקתיות נוספות. בנוסף, שמן דגים משמש לטיפול בדיכאון, הפרעה דו קוטבית, דיכאון לאחר לידה, חרדה, דמנציה וסכיזופרניה. יתרונות נוספים של אומגה 3 הן בשיפור הזיכרון והפרעות קשב וריכוז, ויש הטוענים שצריכה של שמן דגים מעכב את ההזדקנות.

אז מה הקשר בינו לבין סוכרת? והאם הוא מועיל בניהול המחלה? על שאלות אלו ועוד נענה במאמר הזה.

מהי אומגה 3?

אומגה 3 היא סוג של חומצת שומן רב בלתי רווי. חומצות שומן אומגה -3 מקבלות את שמן המבנה המולקולות שלהן, שבו הקשר הראשון מבין כמה קשרים כפולים מתרחש במרחק שלושה אטומי פחמן מסוף שרשרת הפחמן. ישנם שלושה סוגים של חומצות שומן אומגה 3: חומצה אלפא-לינולנית (LNA) שמקורה בירקות, חומצה איקוסאפנטאנואית (EPA) נמצאת בחלב אם אך מקורה בדגי סלמון והרינג בעיקר, וחומצה  דוקוסהֶקְסנואית (DHA) שמקורה מדגים ומחיים ימיים אחרים.

מה הקשר בין אומגה 3 לסוכרת?

מחקרים כבר הוכיחו בעבר כי לדיאטה וצורות נוספות של אורח חיים יש תפקיד מרכזי בפיתוח של סוכרת מסוג 2.

מחקר מאוניברסיטת הרווארד מצא שאומגה 3 מעלה את רמות ההורמון הנקרא אדיפונקטין, שהוכח ביכולתו להעלות את הרגישות לאינסולין. החוקרים סברו כי הדבר עשוי לסייע במניעה או בשליטה על סוכרת מסוג 2.

גם במודלים של בעלי חיים, אומגה 3 ארוכת שרשרת ( PUFA) הוכחה ביכולתה להפחית את העמידות לאינסולין.

חומצות שומן רב בלתי רוויות מאומגה 3 מדגים ומאכלי ים נוספים, זכו לעניין מיוחד של חוקרים מאוניברסיטת מזרח פינדלנד והמכון לבריאות הציבור ותזונה קלינית, בעקבות מחקר שערכו לגבי הקשר המועיל שלהן עם הסיכון למחלות לב וכלי דם וגורמי סיכון לסוכרת, כולל דלקת, השמנת יתר, יתר לחץ דם ודיסליפידמיה.

מתוצאות המחקר הפרוספקטיבי ,שהיה מבוסס על אוכלוסיה של מעל 2200 גברים פיניים בגיל העמידה ובגילאים מבוגרים יותר, עם מעקב ארוך טווח של כ – 20 שנים, עולה כי סרום מרוכז של אומגה 3 ארוכת שרשרת, שמהווה סמן ביולוגי לצריכת דגים, שנמצא בדמם, הוריד את הסיכון, בגברים אלו, לחלות בסוכרת מסוג 2.

חשוב לציין, שצריכת הדגים עצמה לא נמצאה כקשורה ישירות להורדת הסיכון לחלות בסוכרת אלא הרמות של חומצה איקוסאפנטאנואית (EPA) וחומצה דוקוסהקסנואית (DHA) בדם הנבדקים.

המחקר הוכיח כי עבור גברים אלו הסיכון לחלות בסוכרת ירד בכשלושים ושלושה אחוזים, וההמלצה הגורפת היא לצרוך שמן דגים ואומגה 3 לאורך זמן.

למי אסור לצרוך אומגה 3?

על אף האמור, יש לנקוט אמצעי זהירות מסוימים כשמדובר בצריכת שמן דגים. ההמלצה היא לקנות תוסף  שעבר טיהור כדי להישמר מפני זיהומים שעלולים להזיק, שמקורם בכמה מינים של דגים. בעיות עם מזהמים נוטים להתעורר כאשר אוכלים דגים ולא כאשר לוקחים תוספים.

סיכונים אחרים חלים על קבוצות ספציפיות של אנשים. ילדים צעירים ונשים הרות או סיעודיות צריכים להימנע מהמתכות הכבדות הנמצאות בחלק מהדגים. מינון גבוה של חומצות שומן אומגה 3 עשוי גם להגביר את הסיכון לדימום ולכן אנשים הנוטלים תרופות לדילול דם או חולים העתידים לעבור ניתוח צריכים להפסיק את הצריכה של אומגה 3.

תוספי שמן דגים, עלולים לעיתים לגרום להפרעות במערכת העיכול, כמו גיהוק, צרבת ושלשול, במיוחד אם צורכים מינונים גבוהים מאוד. ניתן למזער תופעות לוואי אלה על ידי לקיחת תוספת עם הארוחות ולהתחיל עם מנות קטנות יותר.

לסיכום, מומחי בריאות מסכימים כי זה בדרך כלל רעיון טוב עבור רוב האנשים (עם או בלי סוכרת) לצרוך יותר אומגה 3 בתזונה שלהם. המקור התזונתי העשיר ביותר לחומצות שומן מסוג אומגה 3 הוא דגי מים קרים שמנים כגון סלמון, סרדינים, מקרל  הרינג. חומצות שומן אומגה -3 ניתן למצוא גם באגוזים (במיוחד אגוזי מלך), זרעי פשתן, שמן קנולה וביצים מועשרות.

שתף
אזור ראשי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x