סוגי דגים ורטבים מומלצים לשולחן שבת

השבת, יום המנוחה שאותו מעריכים לא רק דתיים אלא גם רבים מהחילוניים, תופסת מקום מיוחד במסורת שלנו. במרכז היום עומדת סעודת השבת, זמן של שמחה משפחתית, התכנסות סביב השולחן, התרוממות רוח ולעיתים אף התרוממות רוחנית. זו לא ארוחה כמו כל הארוחות לאורך השבוע, מדובר בסעודה באווירה מיוחדת. מזון בהקשר זה, הוא פתאום לא רק אוכל משביע.  זה הוא סמל למסורת ותחושת ה"ביחד", מזון לנשמה. בחירת המנות ושילוב סוגי דגים איכותיים, מגלמת את האושר המשפחתי ביחד עם סמליות מסורתית. אוכל טוב והנאה סביב שולחן השבת – עונג שבת.

מגישים קציצות לשולחן שבת

קציצות טונה מציעות אלטרנטיבה מענגת למנות הבשר הקבועות. קציצות טונה ברוטב, המתבשלות למשל ברוטב עגבניות עשיר או בשילוב עשבי תיבול מלאי טעם, מציגות אפשרות איכותית לשולחן השבת. מנה כזאת נחשבת קלילה יותר אך משביעה באותה מידה ביחס לבשר. המפתח הוא באיזון הטעמים והתבלינים שמשלימים את הדג מבלי להשתלט על הטעם. ניתן להכין את הקציצות האלה עם שילוב מוצלח של פירורי לחם, עשבי תיבול ותבלינים. רצוי להקפיד על בישול הקציצות בעדינות ברוטב כדי לספוג את טעמיו.

במידה ובשולחן השבת יושבים גם ילדים, ניתן להכין קציצות טונה לילדים. הרעיון הוא להתאים את  קציצות הטונה לחיך שלהם. הקציצות האלה יהיו בדרך כלל פחות חריפות ויותר עדינות בטעמן. כמו כן הן גם יכולות להיות קטנות יותר בגודלן. ניתן ואף רצוי להגיש אותן עם מגוון רטבים שהולמים את הטעם של הילדים. כמו למשל רוטב עגבניות עדין או רוטב מעודן אחר שהילדים אוהבים, על בסיס עשבי תיבול מעודנים או שמן זית איכותי. המטרה היא לשלב בארוחה את טעמי השבת באופן שימשוך את הילדים, יעניין אותם ויעניק להם יופי של ארוחה.

בישול דגים לשבת ושימוש ברטבים מעולים

ארוחת השבת יכולה לכלול מגוון רחב של דגים. כל אחד מהסוגים השונים מביא לשולחן השבת את טעמו ומרקמו הייחודי של הדג. לצד טונה, בין האפשרויות המתאימות אפשר לציין את הסלמון. דג זה ידוע במרקם העשיר והשומני שלו. אפשרי גם להכין דג לבן כמו אמנון או בקלה, שמציעים אפשרות קלילה לסועדים. חשוב לציין כי ניתן להכין כל סוג של דג בדרכים שונות – למשל להגיש אותו אפוי, צלוי או מאודה.

וכעת נחזור לטונה, אחד הדגים האהובים בארץ. בישול דג טונה יכול להתאים לכל משפחה, לכל טעם. טונה היא בחירה מגוונת לשבת, ניתן להכין אותה בכמה דרכים. למשל סטייק טונה הוא מנה נהדרת למשקיעים בבישול. ניתן להכין גם טונה על הגריל או כדגים אפויים. את ההכנה משלבים עם תיבול ושמן זית, לקבלת תוצאה בריאה, טעימה וחגיגית גם יחד. לחילופין, ניתן לבשל טונה בתוך תבשיל עשיר, כך שהיא תספוג את טעמי הציר והירקות הנלווים אליו.

חשוב להוסיף כי בחירת הרוטב יכולה להעלות את הדג לרמה חגיגית. אפשרויות פופולריות כוללות רוטב על בסיס דבש ולימון, המוסיף טעם מושקע או רוטב עם שמיר, המביא אופי מרענן. למי שמעדיף טעם עשיר יותר, רוטב חרדל יכול להיות ליווי מצוין.

עריכת שולחן השבת להנאת המסובים

לא נסיים לפני שנמליץ להשקיע בצורת הגשה נאה. צורת ההגשה, שולחן ערוך וצלחות נעים לעין הם עקרונות בעלי ערך מוסף בסעודות השבת. דגים צריכים להיות מוגשים בצורה שהיא גם מעוררת תיאבון וגם אסתטית. ניתן להשיג זאת על ידי קישוט בעשבי תיבול טריים, פרוסות לימון או ירקות צבעוניים – לארוחה טעימה ומזמינה.

שתף
אזור ראשי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x