סובלים מחוסר בברזל? כמה דברים שכדאי לדעת

מרגישים חלשים במיוחד? העור חיוור? הציפורניים שבירות? יתכן מאוד שאתם סובלים ממצב בריאותי של חוסר בברזל והבעיה היא שללא כמות מספקת של מינרל מסוג ברזל, הגוף לא יכול לייצר מספיק כדוריות אדומות בדם לנשיאת המוגלובין ועלולה להיווצר בעיה של אנמיה.
מחסור בברזל למשך תקופה ממושכת עשוי לפגוע בהתפתחות, בתפקוד ובאיכות החיים. ברזל חיוני להתפתחות וצמיחה אצל עוברים, תינוקות וילדים ולתפקוד הקוגניטיבי והפיזי בכל גיל. המינרל חשוב גם לצרכי תנועה, שנת לילה טובה, תפקוד המערכת החיסונית ועוד.

 

מהם התסמינים לחוסר ברזל?

מחסור בברזל מתבטא באופנים שונים ובמגוון סימפטומים המשתנים מאחד לאחד כאשר בהתחלה יתכן שהתסמינים יהיו קלים, אך חוסר בברזל מתמשך עשוי כבר להעצים את התחושה השלילית.
כדאי לשים לב לסימפטומים שכיחים כמו עייפות, שינוי גוון העור, כאבי ראש, סחרחורות, ציפורניים שבורות, נשירת שיער, קוצר נשימה, דופק מהיר, כאבים בלשון, ירידה בתיאבון ואצל אנשים מסוימים גם תיאבון לקרח או עמילן ואצל ילדים לאכילת חול.

 

מדוע ומתי סובלים ממחסור בברזל?

 

הסיבות לתופעה של חוסר בברזל הן מגוונות ורבות ויש סיבות שונות לכך שהגוף לא מצליח לייצר כמות מספקת של המוגלובין ולפתח אנמיה, כמו למשל מצב של איבוד דם קיצוני למשל נשים בעת המחזור החודשי, מאגרי ברזל שלא מספקים למשל בתקופת ההיריון וחוסר יכולת לספוג ברזל במעי הדק כמו למשל בעת הפרעות מעיים.
התופעה שכיחה אצל אנשים שתורמים דם לעיתים קרובות ולעיתים נוצרת גם בעקבות זיהום סביבתי כמו עופרת במים שמפריעה לייצור תאי דם אדומים.
ישנם תנאים תורשתיים מסוימים שגורמים למחסור בברזל ואצל צמחונים וטבעוניים מדובר בתופעה נפוצה יותר בשל המחסור ברכיבים תזונתיים המהווים מקור חיוני להשגת מינרל זה.
רוב האנשים סובלים מתופעה של מחסור בברזל בשל חסכים תזונתיים וכי התפריט התזונתי שלהם לא כולל מספיק רכיבים ומאכלים שיכולים לספק עבורכם ברזל ולכן, חשוב מאוד להעשיר את התזונה במזונות עשירים בברזל כמו בשר, ביצים, ירקות ירוקים ודגים.
בכל מקרה, יש לאבחן תופעה של אנמיה באמצעות בדיקות כמו ספירת דם הבודקת כמה תאי דם אדומים יש ועוד מדדים שיכולים להצביע על המצב של הברזל בגוף.

 

תוספים למניעת וטיפול באנמיה

מצב של חוסר ברזל אינו תקין ויש להסדיר את רמת הברזל וניתן לעשות זאת על ידי שינויים באורח החיים ותוספים שונים לצורך מניעה וטיפול באנמיה.
קיימים תוספי תזונה ייעודיים להשלמת ברזל ולמניעת וטיפול באנמיה הנגרמת מחוסר ברזל כולל תוספים ייעודיים לגילאים שונים כמו תינוקות, ילדים ומבוגרים כאשר לרוב מדובר בתוספים בצורת סירופ לספיגה יעילה יותר.
אחד האתגרים הרבים בצריכת ברזל קשור בספיגה ולכן יש לצרוך ברזל בצורת סירופ לספיגה טובה יותר או בשילוב וויטמינים נוספים במידת הצורך לזירוז ושיפור הספיגה ויש להתייעץ בנוגע למינון המומלץ ולצורת נטילת התוסף עם הרופא.

 

כיצד טונה עוזרת בהתמודדות עם חוסר ברזל?

 

שינויים תזונתיים עשויים לתרום מאוד לרמת הברזל בתוצאות הבדיקות ולשפר את התחושה ואת כמותה ברזל הנדרשת. טונה מהווה מקור נהדר לברזל בייחוד דג משומר המכיל לרוב גם סידן, סלניום, אשלגן וויטמינים שונים כמו ויטמינים מקבוצת B וויטמין D וכמובן ברזל.
דגי טונה גם עשירים בחומצת שומן אומגה 3 בעלת יתרונות בריאותיים שונים לקידום התפקוד הקוגניטיבי והתפקוד החיסוני והכמויות של ברזל בטונה יכולות לתמוך בצמיחה ובהתפתחות וכמובן במינרל ברזל, כך שצריכת טונה על בסיס קבוע בכל דרך שאתם אוהבים – בסלט, בכריך או פשוט לנעוץ את המזלג וליהנות – תסייע לכם גם בהשגת ברזל בדרך יעילה וטעימה!

 

שתף
אזור ראשי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x