כמה עובדות מדהימות על טונה

מרבית האוכלוסייה נוהגת לאכול דגים לפחות מפעם לפעם. אחד מדגי המאכל הפופולריים ביותר הינו אותו אחד הנמכר בדרך כלל בקופסאות שימורים – טונה. מסתבר שעם כל הפופולריות שלו, רק מעטים בעצם יודעים בכלל מהיכן מגיע הדג הזה, מהו גודלו ועוד כל מיני עובדות מעניינות. אז החלטנו להשלים לכם את כל הפערים ולגלות לכם כמה עובדות מדהימות על הדג הייחודי, הבריא והטעים.

יש כמה מינים של טונה

אם בשבילכם, מינים שונים של טונה זה בעצם מותגים שונים שנמכרים בסופר מרקט הקרוב לביתכם, זה חביב אבל לא ממש נכון. בפעם הבאה שתכינו קציצות טונה לילדים כבר תדעו היטב שלדג הזה יש כמה וכמה מינים שונים. זאת ועוד, יש גם לא מעט מינים נוספים שנחשבים ל"טונה" אבל הם למעשה מינים קרובים ולא זהים. בנוסף, המקרל המוכר גם הוא נחשב לקרוב משפחה של הטונה (שניהם שייכים למשפחה שנקראת קולייסיים וכוללת בתוכה הרבה מאוד דגי מאכל).

איפה הם חיים?

אם נשאל אתכם היכן חיים להם הדגים הללו, נשמח מאוד אם לא תזרקו תשובות כגון "בקופסת השימורים" או "בים". הרבה יותר נכון לומר כי טונה זה דג שחי באוקיינוסים, הוא מאוד אוהב לחיות באזורים חמים (טרופיים) אולם ניתן למצוא אותם כמעט בכל פינות האוקיינוסים והימים.

חזקים, מהירים וגדולים

האמונה הרווחת היא שמדובר בדג קטן למדי. יתכן שגם אתם סבורים כך, שכן אם אתם מכינים קציצות טונה או מכינים לכם כריך טעים ובו סלט דגים, אתם ככל הנראה משתמשים בקופסת שימורים קטנה למדי. אבל למעשה מדובר בדג מופלא למדי. מבנה הגוף שלהם מוארך, יש להם שרירים חזקים וגם גדולים למדי וחלקם כמעט ענקיים. המין הקטן ביותר מכל מיני הטונה מגיע לאורך של כמטר אחד ומשקלו עולה על 40 ק"ג. אנו חוזרים ומדגישים – זהו המין הקטן ביותר! המין הגדול יותר של דג זה יכול להגיע בקלות לשניים או אפילו שניים וחצי מטרים בממוצע. משקלו יכול ללא כל קושי להגיע ל-200 ק"ג ואפילו מעל 250 ק"ג. רק תארו לעצמכם כמה קופסאות שימורים נצטרך להניח האחת על גבי השנייה כדי להגיע למשקל כזה!

הם אף פעם לא נחים

עובדה מעניינת לא פחות מגודלו של מין זה של דגים היא החריצות שלו. מסתבר כי טונה זה דג שאף פעם לא נח. בשל משקלו הסגולי הגבוה, דג זה חייב לשחות ללא הפסקה. אם הם ינוחו, הם פשוט יצופו על פני המים. משום כך, עליהם לשחות ללא הפסקה. כתוצאה מכך הם גם צריכים לאכול די הרבה ובכלל – להיות פעילים כל הזמן. חשבתם שהנמלה חרוצה? מסתבר שיש לה לא מעט מה ללמוד מהדגים.

דבר נוסף שככל הנראה יפתיע אתכם מאוד, גם אם אתם יודעים בעל פה את המתכון להכנת פשטידת טונה פרווה: מדובר בדג חזק, חסון ושרירי. זה לא סתם דג גדול ועתיר שומן. למעשה, זהו אחד הדגים בעלי מסת השרירים הגדולה ביותר. משמעות הדבר היא כי חלק ממיני הטונה מגיעים למהירויות שישאירו הרחק מאחור כל שחיין אנושי וגם את מרבית מיני הדגים האחרים. נמצא כי חלק ממיני הדג הזה מגיעים למהירות של כמעט 50 קילומטרים בשעה.

ידידיהם הטובים של הדולפינים

למרות שטונה הינו דג שניזון מדגים, השחיינים החרוצים הללו עשויים להיטרף על ידי דגים גדולים מהם, בראש ובראשונה כרישים. כאסטרטגיית הגנה, סיגלו לעצמם כמה מיני טונה הרגל לשחות לצידם של הדולפינים. הם מוצאים בכך הגנה מפני שהכרישים מעדיפים שלא להסתבך על הדולפינים הפקחים.

שתף
אזור ראשי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x