איך למנוע דלקות חניכיים ודלקות נוספות בעזרת תזונה?

אחד הפתגמים הידועים שקשורים לבריאות השיניים אומר כי מי שלא הולך לרופא שיניים, רץ אליו. אבל אם כמה שהבדיחה הזו מצחיקה (או לא), בריאות השיניים היא לא נושא לצחוק. דלקות חניכיים ובעיות בשיניים, כמו עששת ונסיגת חניכיים הם בעיות נפוצות אשר מלוות באי נחת מתמיד. במאמר הזה נציג כיצד תזונה נכונה יכולה לסייע למערכות הפנימיות של הגוף להתחזק ולמעשה למנוע דלקות חניכיים ודלקות נוספות.

מה הקשר בין דלקות חניכיים לתזונה?

על פי רוב, הדלקות שמתפתחות בחלל הפה, נוצרות בעקבות חיידקים הנמצאים כדרך קבע בחלל הפה. כ-95% אחוז מהאוכלוסייה יסבלו מתישהו במהלך חייהם מבעיות חניכים או בעיות בחלל הפה, אך אם ישמרו על תזונה המסייעת לגוף להילחם בחיידקים הם יוכלו להפחית את הסיכויים להיכנס לסטטיסטיקה.

כדי להבין איך המזון והתזונה שלנו משפיעה על בריאות השיניים התייעצנו לשיחה עם ד"ר הירש אריאל, מומחה לחניכיים, שהסביר לנו כי המזונות אותם אנו אוכלים מכילים סוכרים. החיידקים שנמצאים בחלל הפה שלנו, באופן קבוע, מתלבשים על הסוכרים שבאוכל והופכים אותם לחומצה לקטית. החומצה הלקטית, אם נשארת ללא טיפול בחלל הפה, גורמת להוצאת המינרלים מהשכבה המגנה של השיניים (אימייל), לאחר מכן החומצה הלקטית מתחילה להמיס את השן עצמה.

לא כל המזונות ישפיעו באותה מידה על בריאות השיניים ועל התפתחות של דלקות חניכיים. יש לכמה גורמים השפעה על העניין, מלבד לכמות הסוכרים ישנן פחמימות הנשארות לאורך זמן רב יותר בחלל הפה על ידי הידבקות ללשון או על השיניים. התופעה הזו מגבירה את הסבירות להתפתחות חורים ודלקות ולכן מומלץ לשטוף את הפה לאחר האכילה ולא לאוכל הרבה פעמים ביום, שכן אחרי כל אכילה משחררת חומצות לקטיות למשך כארבעים דקות.

אילו הרגלים תזונתיים יסייעו בהפחתת דלקות חניכיים?

  • שתייה של מים במקום מיץ או משקאות עתירי סוכרים תסייע להפחית את כמות הסוכרים בחלל הפה. הבחירה במים לא רק בריאותית יותר אלא היא גם מנקה את חלל הפה.
  • הגבירו צריכת מזונות בעלי ויטמין C – מחקרים גילו כי ויטמין C לא רק חשוב לגופנו כדי להתחזק, אלא גם שמחסור בוויטמין זה מגביר את הסיכוי להתפתחות של דלקות חניכיים. הוויטמין מסייע לרקמת החניכיים להתחדש בנוגדי חימצון אשר מגינים עליה מפני החומצות הלקטיות.
  • גרגור של מי מלח ים למשל כחצי דקה יפחית את התפתחות הדלקות – חשוב לא לבלוע את מי המלח.
  • שמן זית לא רק שנחשב למאריך חיים, הוא גם מכיל שמנים אנטי דלקתיים שנספגים במערכות הגוף השונות.
  • הפחיתו צריכת ג'אנק פוד כיוון שתזונה לא מאוזנת המכילה שומנים, סוכרים וחומרים משמרים מחלישה את המערכת החיסונית ומגבירה את הסיכון להתפתות דלקות.
  • אכילת ירקות ופירות המכילים סיבים מסייעת לניקוי חלל הפה.
  • הגבירו שתיית תה והעדיפו תה על פני קפה.
  • עוד מאכלים שיסייעו לכם לשמור על בריאות הפה: בטטה, שום, כורכום, ברוקולי, צנון, לפת, כרובית, מאכלים עתירי אומגה 3, מיץ חמוציות, שמן מנטה, לימון.

המאמר נכתב בחסות ד"ר הירש אריאל

שתף
אזור ראשי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x