מזונות עשירים בויטמין d

הרבה אנשים יודעים בעל פה כי וויטמינים מסוימים שומרים מפני מחלות. סביר להניח שתסכימו איתנו כי כל ילד למשל יודע שוויטמין C שומר מפני הצטננות ומחלות חורף ועוזר להרגעת תסמיני שפעת. אבל מה בעצם עושה ויטמין d? אז מסתבר שאת זה הרבה אנשים כלל לא יודעים. זה עניין בריאותי חשוב ולכן, על מנת לשנות זאת קראו את הדברים הבאים. מיד תדעו לא רק מדוע הויטמין הזה כל כך חשוב לנו, אלא גם אילו מזונות עשירים בויטמין d. למה חשוב למנוע מחסור ומה הקשר בין ויטמין d לבין השמש.

בלי ויטמין d העצמות שלנו סובלות

הרבה אנשים יודעים היטב כי תזונת חלבונים נדרשת משום שאלה הם אבני הבניין שבונים את הגוף כולו. אז ויטמין d אמנם לא נחשב לאבן בניין חיונית לגוף כולו (כולל עור וציפורניים), אבל למרות זאת יש לו חשיבות בלתי מבוטלת. ללא כמות מספקת של ויטמין d, הדבר העיקרי שנפגע הינו העצמות שלנו. נכון, בשביל עצמות חזקות ובריאות צריך סידן, הרבה סידן, אבל בלי הויטמין הזה, הסידן לא מצליח להיקלט ולבנות היטב את העצמות. אז אם נרצה להדגיש על כמה זה חשוב, שימו לב לדברים הבאים:

  1. מחסור בויטמין d עלול לגרום לעצמות להפוך לפחות קשיחות ויותר שבירות. הן נוצות להיפצע ולהיפגע.
  2. בקרב מבוגרים, מחסור בויטמין הזה גורם לבריחן סידן מואצת וירידה במסת העצם. זו סיבה מרכזית למחלת האוסטיאופורוזיס.
  3. בתינוקות וילדים, עלול להיווצר מצב חמור של רככת. עצמות מעוותות.
  4. למרות שבמידה מסוימת הגוף יכול לייצר את הויטמין הוא גם מתפרק במהירות.
  5. למרות הטענה שחשיפה לשמש תורמת לייצורו בגוף, עדיין מסתבר שהרבה אנשים סובלים כמיום מחוסר בויטמין d. זה הגיע לכך שיש הנוהגים להשתמש בתוסף תזונה שהשפעתו עדיין לא הובהרה מספיק.
  6. כשאין מחסור, העצמות בגוף חזקות וקצב הפירוק (הטבעי) שלהן נותר נמוך ביחס לקצב הצמיחה.
  7. רופאים מסבירים כי לא רק לעצמות זה חשוב. הוא גם נדרש לפעילות תקינה של הלב וכלי הדם.
  8. מחקרים מודרניים מגלים כי מחסור בויטמין זה מקושר על עליה במקרי סוכרת, בעיות זיכרון ואפילו סרטן.

איך הגוף מייצר ויטמין d?

שלא כמו וויטמינים אחרים, הגוף יכול לייצר את הויטמין הזה. אך לשם כך הוא צריך אחד מתוך שני דברים. או תזונה עשירה בהתאם, כגון דגי טונה, סלמון, סרדינים. או חשיפה מרובה לשמש. מכיוון שהמודעות לנזקי השמש כיום גבוהה מאי פעם, ברור שהציבור הרחב כבר לא שוהה בחוץ כמו פעם. לכן מקובל להמליץ כיום על השלמת החוסר על ידי אמצעים תזונתיים (אגב, גם שמן דגים יכול לעזור).

איך יודעים כמה ויטמין d צריך?

נניח שאתם אוהבים טונה, אבל רוצים לדעת לגבי טונה ערך תזונתי, כלומר כמה וויטמין d זה נותן לכם. זה המקום להכיר את ראשי התיבות יחב"ל. לא, זו לא יחידה משטרתית מיוחדת אלא פשוט – יחידות בין לאומיות. כל מוצר מזון מאופיין בכמות מסוימת של יחידות מסוג זה, אם הוא מכיל את הויטמין. מרבית האנשים זקוקים לכ-600 יחב"ל בכל יום. תינוקות, קשישים, אנשים הסובלים ממחלות שמשפיעות על העצמות, זקוקים לכמות גבוהה יותר, אך לא יותר מדי. כפי שלא צריך להגזים עם מזון עשיר בברזל, כך גם עודף וויטמין d איננו מומלץ. במידה וסובלים ממצב רפואי מיוחד או רוצים לקחת תוספים מלאכותיים, מומלץ להתייעץ קודם לכן עם הרופא.

אספקת ויטמין די בשפע

ויטמין D ממלא תפקיד מרכזי בשמירה על בריאות העצמות והגוף כולו. ידוע כי סידן חיוני לעצמות חזקות, אבל ויטמין D חשוב לא פחות מכיוון שהוא מסייע בספיגת סידן. ללא כמות מספקת של ויטמין D, לא ניתן לשלב סידן ביעילות בעצמות שלנו, מה שמוביל לעצמות חלשות יותר ולבעיות בריאותיות שונות. מזונות עשירים בויטמין d כוללים למשל דגים כמו סלמון, טונה. ביצים, במיוחד החלמונים, הם גם מקור טוב, לצד מזונות מועשרים כגון חלב, דגנים.

ויטמין D בגוף בריא – לכמה אנו זקוקים?

מחסור בוויטמין D עלול להוביל למספר בעיות בריאותיות ולכן חשוב לשלב בתזונה מאכלים עשירים בויטמין d. אצל ילדים, זה יכול לגרום רככת, מצב שמאופיין על ידי עצמות פגומות. אצל מבוגרים, רמות ויטמין D לא מספיקות עלולות לגרום לכאבי עצמות ולחולשת שרירים. נוסף על כך, יש לוויטמין D תפקיד חיוני במערכת החיסון, בריאות הלב ותפקוד המוח. כמו כן, מניחים כי הויטמין מועיל כדי להפחית את הסיכון לסוגי סרטן מסוימים וכן יכול לשפר את מצב הרוח.

באופן כללי, מבוגרים זקוקים לכ-600 עד 800 יחידות בינלאומיות ביום. חשוב להבין שגם מחסור וגם עודף של ויטמין D עלולים להזיק. צריכה מופרזת עלולה להוביל לעודף סידן בדם, מה שעלול לפגוע בלב, בכלי הדם ובכליות. כדי לקבוע את צריכת ויטמין D האופטימלית, יש להביא בחשבון גיל ומצב בריאות.

שתף
אזור ראשי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x