טונה ערך תזונתי ועד כמה בריא לאכול דגים?

בבית או במסעדה, בסלט או בפשטידה, אפוי או מטוגן, נדמה שטונה היא אחד הדגים המגוונים ביותר להכנה. עובדה מעניינת על טונה – זהו דג שאותו אוהבים לאכול גם אנשים שמצהירים כי בדרך כלל אינם חובבי דגים. ככל הנראה, אלה הם שימורי הדגים הפופולריים בישראל, בין אם הנתחים נחים להם בשמן ובין אם במים. זהו מאכל פופולרי מפני שהוא מאוד רב גוני, אבל מסבר שהוא גם מאוד בריא. מה כדאי לדעת על טונה ערך תזונתי ולמה עוד כדאי לצרוך ממנו בקביעות.

מקור עשיר לחלבון בריא

דגים מסוימים יכולים להיות טעימים מאוד, אבל נדרשת פעולת הכנה די מסובכת. חלק מהדגים צריכים לצלות מאוד בזהירות או לתבל על בסיס הרבה מאוד ניסיון במטבח. אבל היתרון המעשי של שימורי הטונה נובע קודם כל מכך שבעזרתם ניתן לאלתר יופי של ארוחה, במהירות רבה. אפילו מי שלא ממש נוהג לבלות במטבח בכל יום ויום יוכל לקחת מתכון לקציצות טונה ולהגיע לתוצאה משביעת רצון (וגם טעימה). אפילו ילדים שנמשכים למטבח ורוצים לבשל עם אימא או אבא ארוחה קלה, יוכלו להגיע לתוצאה נהדרת בזכות הדג הטעים הזה. אבל עם כל הכבוד לנוחות הבישול ומגוון המתוכנים, אנו כאן כדי לומר גם כמה מילים על הערך התזונתי.

אי אפשר לצמצם את הערכים התזונתיים שיש בטונה למשפט קצר, אבל אם יש תמצית חשובה הרי שהיא מסתכמת בדבר הבא. טונה ערך תזונתי זה קודם כל חלבון. לא משנה מהו המותג המועדף עליכם, דעו שיותר מרבע ממה שמצוי לנו בתוך הקופסא החביבה למראה של שימורים טעימים זה בעצם חלבון. המשמעות של תכולת החלבון הזאת חשובה בכמה רמות.

  • הרבה חלבון הופך את הדגים הללו למומלצים לילדים. תכולת חלבון גבוה מסייעת לתהליך הגדילה וההתפתחות. חלבונים בונים את הרקמות השונות, בכל הגוף.
  • הרבה חלבון הופך את הדג הזה לאידיאלי עבור ספורטאים. כל מי שמפעיל את השרירים, וזה כולל כמובן גם אנשים שעובדים בעבודה פיזית, צריך לספק לגוף את אבני הבניין של השרירים.
  • חלבונים בכמות מספקת הופכים את הדג למתאים כמנה עיקרית, בכל ארוחה. לכן כל מי שרוצה להקפיד על תזונה מאוזנת, חייב להקפיד על מנת חלבון טובה.

האם טונה מתאימה לשומרי משקל?

תזונה נכונה חשובה לכל מי שרוצה לשמור על משקל תקין. בכל צורה שלא תסתכלו על זה, טונה בכריך, בסלט רענן, קציצות טונה ברוטב או בכל צורה אחרת, השאלה הזו ראויה למחשבה. האם טונה אכן מתאימה לשומרי משקל? את התשובה נחלק לשני חלקים. קודם כל, אם תסתכלו על הערך התזונתי, תראו שהוא בהחלט עומד בקריטריונים של מזון בריא. לא תמצאו בפנים הרבה שומן. למעשה, הנתחים נחשבים לדלים בשומן ואין שום בעיה לשלב זאת בתפריט חכם, בכל דיאטה.

דבר נוסף שכדאי לדעת לגבי טונה ערך תזונתי – קיים כמובן הבדל בין טונה במים לבין טונה בשמן. אמנם כמות השמן שמוסיפים במפעל האריזה איננה גבוה במיוחד אך מלבד זאת, בדרך כלל נהוג לסנן את הנתחים לפני האכילה. יחד עם זאת, אם אתם סופרים כל קלוריה וקלוריה, תוכלו פשוט להעיף טונה במים. ואם הטעם פחות עושה לכם את זה, תוכלו למצוא את דרך האמצע הטובה ביותר ולקנות טונה בשמן יותר איכותי ובריא.

מה צריך לדעת על חומרים משמרים בטונה?

כידוע, קופסאות של שימורי טונה נשמרות יחסית לאורך זמן. אין שום בעיה לקחת אותם אפילו לטיול ארוך בחו"ל או להוציא קופסא מהמזווה ולהשתמש בה, הרבה זמן לאחר הרכישה. בטעות, אפשר להניח שאורח חיי המדף נובע מכך שמוספים הרבה חומרים משמרים לטונה. אבל מי שמקפיד לבדוק טונה ערך תזונתי יגלה משהו מפתיע. למעשה, מרבית המוצרים הללו למעשה נקיים מכל החומרים המשמרים שמשמשים רבות בתעשיית המזון. דווקא בגלל שאורזים את הדג בצורה הרמטית, ללא כניסת אוויר, לא יכולים להיכנס פנימה חיידקים או בקטריות. זוהי עוד סיבה טובה לכך שאם מתחשק לכם משהו טוב, נסו מתכון לקציצות טונה בתנור ותיהנו מכל הלב. מפני שהטעם המשובח לא נפגם בגלל חומרים משמרים.

עוד מיתוס שחשוב מאוד לשבור: הטונה שמשווקת בארץ נבדקה על ידי משרד הבריאות. נמצא כי סוג זה לא מכיל מתכות בריכוז משמעותי כפי שניתן למצוא בדגים מסוימים שנמכרים בחו"ל. כידוע, כספית עשויה להיות מתכת לא סימפטית לעיכול ולכן, כדאי להמעיט בצריכת מאכלים שבהם ריכוז הכספית משמעותי. משרד הבריאות מתיר ואף ממליץ לצרוך דגים באופן קבוע. ומכיוון שהממצאים היו ברורים, אין שום בעיה לאכול מהדג הזה בכל גיל. הוא מותר ואפילו מועיל לילדים, לפעוטות, לקשישים, לנשים, ולגברים.

האם עדיף לאכול טונה בבוקר או בערב?

מאכלים מסוימים עלולים להכביד על מערכת העיכול. לכן, פחות מומלץ לאכול ארוחה כבדה בשעות הערב או הלילה. מכיוון שטונה מאוד קלה לעיכול, היא משתלבת נהדר בארוחה, בכל שעה. אפשר להכין יופי של ארוחת בוקר עם טונה אך היא טובה מאוד גם לארוחת ערב או לצהרים. משתלבת נהדר לצד כל מיני תוספות, חמות או קרות. בזכות מגוון אפשרויות ההכנה, בכל שעה שרק תרצו, תיהנו ולבריאות.

שתף
אזור ראשי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x