חשיבות הברזל לגוף האדם

הגוף שלנו הוא מכונה משוכללת במיוחד. כדי שהוא יוכל לבצע את כל המשימות שאנחנו מטילים עליו, אנחנו צריכים לספק לו את כל מה שהוא זקוק לו – ובפרט מגוון רחב של ויטמינים ומינרלים חיוניים. אחד המינרלים החשובים ביותר הוא ברזל, שאותו אנחנו מכניסים לגוף דרך מזונות שונים, כשלמשל טונה עשירה בברזל. בעמוד זה תמצאו הסברים מפורטים לגבי החשיבות של המינרל לכל אדם והדרכים השונות להבטיח רמה נאותה שלו בגוף שלנו.

התועלות השונות של הברזל לגוף שלנו

מתוך כל המינרלים שיש בגוף שלנו – והם רבים מאוד: אשלגן, סידן, אבץ, מגנזיום ועוד – ברזל הוא זה שמצוי בכמות הכי גדולה. בעיקר ניתן למצוא אותו בדם, על גבי הכדוריות האדומות, כשבזכות הברזל מתבצעת ההעברה של החמצן מהריאות אל כל הרקמות בגוף שלנו.

בהתאם, מחסור בברזל – מצב שמוכר בשם "אנמיה" – עלול לגרום לפגיעה באספקת החמצן לרקמות שונות, וכתוצאה מכך עלולים להיגרם נזקים חמורים. ביניהם: חולשה, עייפות ואפילו תשישות, נשירה מוגברת של שערות (מעבר לכמות שנושרת באופן טבעי אצל כל אדם בכל יום), קשיים בנשימה, קשיים בריכוז, פגיעה בזיכרון ועוד.

בנוסף הברזל מאפשר לכל התאים של מערכת החיסון שתפקידם הוא להילחם בזיהומים ומחלות למלא את תפקידם. רמת ברזל נמוכה מהנורמה הרצויה מקשה על הגוף להתמודד עם אתגרים אלה, וחושפת את האדם למחלות זיהומיות שונות.

סיבה טובה נוספת לאכול מאכלים עם רמה גבוהה של מינרל זה – כאמור טונה עשירה בברזל ויש עוד (פירוט בהמשך) – היא תהליכי ייצור אנרגיה ממזון יעילים יותר.

מתי חשוב במיוחד להקפיד על רמה נכונה של ברזל בדם?

כל אחד ואחת מאיתנו זקוק כמובן למערכת חיסון חסונה, לאנרגיות גבוהות כדי למצות את החיים, לקשב וריכוז מרביים ולזיכרון טוב. יחד עם זאת ישנן אוכלוסיות שעבורן הצורך לוודא שרמת הברזל בדם תקינה חשוב במיוחד:

* קשישים – עקב ירידה באיכות ספיגת המינרלים באופן כללי, ובלא מעט מקרים גם צריכת מזון נמוכה.

* אנשים בעלי מחלות רקע – שפוגעות בייצור תאי הדם האדומים, או לחילופין לדימומים.

* נשים בהריון – מפני שהעובר לוקח לעצמו חלק מהברזל (שחיוני מאוד להתפתחות אופטימלית שלו). בהתאם מומלץ לנשים הרות לזכור כי טונה עשירה בברזל ולנסות לשלב מאכל זה בתפריט בתדירות גבוהה ככל האפשר (למשל סלט טונה בארוחת הערב).

* נשים בזמן המחזור החודשי – הווסת גורמת לאובדן דם ועל כן יורדת רמת הברזל בגוף.

* ילדים ובני נוער – בעיקר בתקופות של התפתחות מהירה, שבהן צרכי הגוף הופכים לגדולים הרבה יותר לרבות הצורך בברזל.

* דיאטה לא מאוזנת – תפריט שלא כולל מספיק מזונות עשירים בברזל עלול להוביל לאנמיה.

איך להבטיח ספיגה מרבית של ברזל?

כאמור טונה עשירה בברזל ולכן אכילת דג זה מסייעת מאוד בשמירה על רמת ברזל תקינה. בנוסף יש לדג טונה ערך תזונתי גבוה משום שהוא מכיל גם כמויות גבוהות של חלבון ושל אומגה 3.

ישנם עוד מזונות, גם מהחי וגם מהצומח, שמכילים ברזל בכמות נאה. בקטגוריית המזון מהחי ניתן לציין את הכבד של בעלי חיים שונים, ביצים ובשר בקר. בקטגוריית המזון מהצומח מצטיינות הקטניות ובראשן החומוס, העדשים והשעועית. גם באגוזים, שקדים לא קלויים ועלים ירוקים למיניהם.

בכל מקרה חשוב להקפיד על שילוב נכון של מאכלים. הסיבה לכך היא שסידן מעכב את ספיגת הברזל, ולכן שילוב של כוס חלב למשל בארוחה שיש בה מאכל עשיר בברזל עלולה למנוע מיצוי מלוא הפוטנציאל. לעומת זאת ויטמין C ממקסם את ספיגת הברזל – כוס מיץ תפוזים מומלצת במיוחד. בהקשר של קטניות כדאי להשרות או להנביט אותן ואז לבשל, כדי להבטיח ספיגת ברזל מרבית.

שתף
אזור ראשי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x