הסיבות למחסור בברזל וכיצד להתמודד איתן

ברזל הוא אחד המינרלים החיוניים לכולנו, בהחלט לא רק לספורטאים או למתחרים בתחרויות כגון "איש הברזל". גופנו זקוק לו מסיבות רבות ובעיקר מכיוון שהוא מסייע למולקולות חמצן להתקשר לכדוריות הדם. מחסור בברזל עלול לגרום לאנמיה, כלומר מצב שנקרא חוסר דם. נסביר מהן הסיבות להיווצרות המחסור מהסוג הזה, מה קורה במצבים כאלה ואיך צריך להתמודד כדי להימנע מתסמינים לא רצויים.

מתי החוסר קשור לתזונה?

כאשר נוצר בגוף מחסור, לא מרגישים את ההשפעה באופן מידי. הסיבה לכך היא שהגוף יודע לשמור מאגרים בכמות מסוימת. אולם, רמת המגרים יחסית איננה גבוהה וכאשר הם מתדלדלים, מרגישים היטב את השפעת האנמיה. על פי רוב, המחסור נוצר כאשר לא מקפידים על תזונה נבונה. ישנם כמה וכמה מזונות עשירים בברזל, רובם ממקורות של מזון מן החי. אנשים שנמנעים מבשר ודגים נמצאים בסיכון מוגבר לאנמיה. אולם, יש גם מקרים שבהם התזונה גורמת להיווצרות מחסור בצורה אחרת. לדוגמא, כאשר ספיגת הברזל לוקה בחסר. ישנם אנשים אשר גופם לא מצליח לספוג בצורה טובה את המינרל (אגב, זה הוא שמעניק לדם את צבעו האדום). הקושי בספיגה עלול להיווצר מצריכת מאכלים או משקאות שמקשים על ספיגת ברזל בדם. ישנם מאכלים ומשקאות שדווקא יוצרים מצב הפוך, כלומר מסייעים ותורמים לספיגה כגון עלים ירוקים, פירות הדר.

מה קורה כאשר סובלים מאנמיה?

כאשר בגוף נוצר חוסר בברזל ניתן להרגיש היטב את ההשפעות בכמה מישורים. לרוב, הסימפטום הראשוני הוא התפתחות של חולשה. הגוף נעשה תשוש ועייף, אפילו כאשר ישנם היטב בלילה. החולשה הזאת נוצר מכיוון שהגוף צריך להתאמץ יותר בכדי לקלוט את החמצן ולהעביר אותו לכל תאי הגוף. הריאות עובדות קשה יותר, הלב מתאמץ. הבשורות הטובות הן שזה תהליך הפיך. ברגע שאוכלים נכון, מקפידים על מאכלים עשירים בחלבון כגון דג הטונה, בשר אדום וכדומה, הגוף מחזיר לעצמו את תחושת הרעננות. אך חשוב להבין שאם מתעלמים, עשויים להתפתח תסמינים נוספים, לא רצויים. למשל, חולשה גופנית, עצבנות, רגזנות, קושי להתרכז.

אם רמת הברזל יורדת הצבע הבריא הולך לאיבוד ואנו נעשים חיוורים. ההשפעה על ההמוגלובין מתבטאת בפנים חיוורות לעיתים ניתן לראות זאת היטב למשל בשפתיים, חניכיים פחות אדומות. בנסיבות שבהן לא מטפלים בכך כראוי, לא בעזרת תזונה ולא על ידי תוספים, עלולים להתפתח שינויים משמעותיים במצבי הרוח. חוסר חמצן מביא לא רק לדופק מהיר וכושר גופני ירוד אלא גם לחרדות ודאגנות יתר. נשירת שיער מאפיינת מחסור חמור ולכן, כדי לא להגיע למצבים כאלה, חשוב לאכול נכון.

האם אכן נשים בהיריון צריכות תוספי ברזל

חשוב להבין שהתסמינים השונים שאותם ציינו יכולים להיגרם בחלקם ממחלות אחרות ומצבים נפשיים שונים. יחד עם זאת, מחקרים מורים שהרבה אנשים סובלים כיום מאנמיה וחוסר דם. לא קשה לאמת זאת ודי בבדיקת דם פשוטה על מנת לזהות אם ישנו חוסר. גם מצבי חיים מסוימים עלולים להשפיע, וכך תהליכי הזדקנות ואפילו היריון. למעשה, זו לא אגדה או מיתוס – ברזל לנשים בהריון זו המלצה רפואית נפוצה.

הרבה נשים בהיריון משתמשות בתוספים, כאשר אין די בתזונה. בשל שינויים הורמונליים שונים שמקשים על היספגות הברזל בגוף, יש צורך להעשיר את התזונה בהתאם. זה חשוב מפני שאנמיה משפיעה לא רק על האם. לצד עייפות מוגברת, אנמיה עלולה לגרום ללידת תינוקות במשקל נמוך ולידת פגים. למרבה המזל, הקפדה על תזונה ושימוש בתוספים לפי הצורך יתרמו לבריאותכם וירחיקו את התסמינים הלא רצויים.

שתף
אזור ראשי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x