כל הדרכים לאכול טונה

לטונה יש מספר תכונות ייחודיות בקרב הדגים: למשל, רשת כלי הדם המפותחת של סוג הדגים הזה מאפשרת להם לווסת את טמפרטורת הגוף שלהם, ובפרט לשמור עליה גבוהה יותר מזו של המים שבהם הם שוחים. בנוסף, הטונות שוחים באופן קבוע, ועוד מאפיין שמבדיל אותם מדגים אחרים הוא הצבע הוורדרד של הבשר שלהם, כתוצאה מנוכחות של חלבון בשם מיוגלובין.

את הטונה על סוגיה השונים אפשר למצוא לא רק במים אלא גם במטבחים, בין השאר בגלל העובדה שיש מתכונים רבים וניתן להפוך את הדג למנות שונות – ובהן למשל סלטים, קציצות טונה אפויות ועוד.

פשטידות

פשטידות הן אופציה מומלצת כשרוצים לארח בני משפחה, חברים קרובים או מכרים, והמטרה היא ליצור רושם חיובי באמצעות יצירת ארוחה מושקעת. במקרים שבהם חלק מהאורחים שומרי כשרות, כדאי להתחשב בהם – ולהכין פשטידת טונה פרווה.

המצרכים (לכ-5-6 מנות): 2 קופסאות טונה, 2 כפות קמח, חצי כוס יוגורט סויה, 4 ביצים, בצל (קטן), שליש כוס של פירורי לחם.

שיטת ההכנה: קוצצים דק את הבצל, מערבבים אותו עם כל שאר המרכיבים, מוסיפים מלח ופלפל שחור לפי הטעם, מכניסים לתנור שחומם מראש ל-180 מעלות וממתינים כ-40 דקות. מינימום זמן הכנה וטרחה – מקסימום מחמאות.

מוס

עוד אופציה שמתאימה לאירוח חגיגי כמו פשטידת טונה היא מוס. צורת הכנה זו מחייבת השקעה רבה יותר, אבל למי שמוכן להשקיע צפויה נחת רבה.

המצרכים: 2 קופסאות טונה, בצל (קטן), 2 כפות מיונז, 200 גרם שמנת חמוצה, שקית ג'לטין, עירית קצוצה, קטשופ.

שיטת ההכנה: קוצצים את הבצל דק דק ומטגנים אותו עד להזהבה קלה. מעבירים את הבצל למעבד מזון, מוסיפים את הטונה, המיונז והשמנת וטוחנים עד שמתקבל קרם חלק. בנפרד מערבבים את שקית הג'לטין עם רבע כוס מים. אחרי 10 דקות מכניסים את תערובת הג'לטין והמים למיקרוגל למשך חצי דקה ומוודאים שכל הג'לטין נמס לגמרי. לאחר מכן מערבבים את הג'לטין המומס, המחית ממעבד המזון והעירית הקצוצה. את התערובת שופכים לתבנית אינגליש קייק, משטחים ומיישרים – ומניחים במקרר במשך מספר שעות. כדי להגיש באופן אסתטי במיוחד ניתן להחליף את התבנית הארוכה בתבניות למאפינס.

סלט

כשמכינים סלט טונה האפשרויות הן למעשה כמעט אינסופיות. מומלץ לשלב ירקות – עגבניה, מלפפון (גם חמוץ), פלפלים, זיתים ירוקים או שחורים, בצל ירוק, סלרי, חסה, פטרוזיליה, כוסברה ועוד – וגם תירס, ביצה קשה ופטריות הן תוספות אפשריות. מיץ לימון תמיד מוסיף המון ובפרט לטעמים של הדג שאוהב לשחות במים שמתאפיינים באקלים ממוזג וטרופי.

עוד המלצה היא להכין את הסלט זמן קצר ככל האפשר לפני אכילתו, כדי שהטריות תישמר ותעשיר את הטעמים.

הטונה המעושנת של נפתלי בנט

נפתלי בנט מוכר בעיקר כפוליטיקאי, ועוד לפני כן היה סטארט-אפיסט. הוא אמנם לא התפרסם בזכות כישורים קולינריים יוצאי דופן, אבל את המתכון שלו לטונה כדאי להכיר – ואפשר לנסות ליישם.

ההכנה פשוטה למדי: לוקחים מספר פיסות של נייר טואלט ומניחים מעל קופסה של טונה בשמן (כשהיא פתוחה כמובן). דואגים שהקצוות של נייר הטואלט יישארו יבשים ורק המרכז יספוג את השמן מהדג שבקופסה. מדליקים את נייר הטואלט. מחכים עד שהאש מסיימת לכלות את נייר הטואלט – מדובר על פרק זמן של מספר דקות בודדות. מחכים עוד כמה דקות עד שהקופסה תצטנן, מגרדים את הפחם הגושי החוצה – ואוכלים.

לדברי בנט טונה מעושנת היא מעדן – ועל כך יסכימו כמובן רבים. זהו גם פתרון נוח לקמפינגים וטיולי שטח שבהם אין אמצעים לבישול של ממש.

שתף
אזור ראשי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x