טונה בדיאטה ולספורטאים

כולם יודעים שדגים, באופן כללי, זה מאכל בריא מאוד. אבל כאשר יורדים לפרטים הקטנים, הרי לא כל הדגים הם אותו הדבר. אז מה לגבי טונה – מהם באמת היתרונות הבריאותיים שאפשר למצוא בדג הזה. והאם באמת נכונה השמועה שזה טוב גם לדיאטה, אם רוצים להרזות ואפילו מוצלח מאוד עבור העוסקים בפעילות גופנית וספורטאים.

טונה, מה יש בה ומה אין בה?

עד כמה שמזון כזה או אחר טוב לדיאטה, את זה כדאי לבדוק בראשו ובראשונה בשאלת השומן. מאכלים שיש בהם הרבה שומן נחשבים, ובצדק, בתור לא מומלצים בדיאטה. כמובן, בלי שומן בכלל אי אפשר, אך לא טוב להרבות. ובכן, אם ניקח למשל קציצות טונה, שמבוססות על שימורים במים ולא בשמן, ואם נכין אותם בתנור ולא בתוך מחבת, בטיגון, נקבל מאכל מפתיע. גם טעים ובהחלט דל בשומנים. וזו בעצם הגדולה שאפשר לומר על טונה – אין בה הרבה שומן. זהו דג רזה מטבעו. אבל לעומת מה שאין בה הרבה, מה כן יש בה? מסתבר כי חלבונים, דווקא יש ובשפע. וזה טוב.

מדוע חשוב שיש חלבון

מבחינה קולינרית, אפשר להכין לא רק קציצות טובות או כריכים. טעים בהחלט לאכול גם מוס טונה מפנק ואוורירי. אבל לא משנה מהי צורת ההכנה, חשוב לנו לומר מדוע חשוב כל כך שבתוך טונה יש הרבה מאוד חלבון. ואגב, עד כמה הרבה, מדובר על בין 20 ל-30 אחוזי חלבון. מבחינה זאת, זה יכול להיות מקור מרכזי לחלבון, בארוחה מרכזית ביום. ומדוע חלבונים חשובים לנו כל כך?

מדובר על אחד מאבות המזון שאנו פשוט חייבים להעניק לגוף. כמעט כל מקום בגוף צריך חלבון, שבונה המון תאים בגוף. לספורטאים, חשוב כמובן שזהו מרכיב מרכזי שדרוש לבניית השרירים. כל מי שמתאמן, כל מי שעוסק בספורט חייב הרבה מקורות טבעיים לחלבון. אבל בתור אבן בניין, זהו גם מרכיב שאחרי על היווצרות תחלופה של תאים. וגם מערכת החיסון שלו חייבת אספקה של חלבונים. אז אנו בטוחים שכעת השתכנעתם בחשיבות.

על הערך התזונתי המוסף

אבל חוץ מחלבונים בשפע, יש עוד מה לומר על טונה ערך תזונתי. בין היתר, הגוף מקבל גם הרבה מאוד מרכיבים חיוניים. למשל מגנזיום. וגם די הרבה ברזל, אשר חשוב להמוגלובין, להובלת חמצן מהריאות. אם מרגישים חולשה ועייפות, אם סובלים מסחרחורות, הרבה מאוד פעמים המשמעות היא פשוט חוסר בברזל. לצד כל זה, טונה מכילה גם ויטמינים מסוג B למשל הרבה B12. ויש גם אבץ וסלניום ועוד דברים טובים שהיריעה קצרה מלהכיל.

שמן דגים, שיש בפנים, אומגה 3, מועיל מאוד לגוף וחשוב למניעת תהליכים דלקתיים בגוף. המרכיב שנקרא סלניום, ידוע כיום בתור נוגד חמצון. הוא כל כך עשיר ולכן השפעתו דרמטית. הוא מסייע לגוף לתקן נזקים שונים, נחשב למרכיב ששומר על בריאות הלב, נלחם בחלוקת תאים לא רצויה (סרטן). כמו כן, נחשב לטוב לבריאות העוד ומניעת נזקי חמצון ורדיקלים חופשיים.

מחקרים מגלים כי בכלל, דגים דרושים לכולנו בכדי לשמור על מוח עירני ותפקודי. חשוב לילדים, שמוחם מתפתח. חיוני לא פחות גם למבוגרים, שרוצים לעזור למוח להישאר צעיר יותר וצלול יותר. ואגב, קיימת גם תועלת ברווחה הנפשית. יש ראיות לכך שהדג הטעים מסייע לשמור על מצב רוח טוב ומפחית סימפטומים של חרדה או דיכאון. אז אם נסכם – זה פתרון בריא, עשיר במרכיבים תזונתיים איכותיים, לא משמין ונחוץ גם לספורטאים.

שתף
אזור ראשי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x