דווקא בזמן הקורונה, איך תוכלו לקבל ויטמין D?

כולנו מודעים לחשיבות הרבה של הוויטמינים השונים לתפקוד מיטבי של כל אחד ואחת מאיתנו. אנחנו מכירים את ויטמין C שמסייע למערכת החיסונית להילחם בחיידקים, את ויטמין B12 שתורם לקשב ולריכוז ואת ויטמין A שחיוני לעיניים ולבריאות העור – אבל דווקא את ויטמין D אנחנו לפעמים מפספסים. למה הוויטמין הזה כל כך חשוב לגוף? איך אפשר לשמור על רמה נאותה שלו בגוף? מה הקשר של ויטמין D לקורונה? תשובות לכל השאלות האלה תמצאו כאן בעמוד.

למה הגוף שלנו זקוק לוויטמין D?

ויטמין D הוא למעשה שם כולל של חמש תרכובות. קבוצה זו של תרכובות התגלתה כבר בתחילת המאה הקודמת ע"י ביוכימאי אמריקאי בשם אלמר מקקולום, והוא זה שגם העניק להן את השם ויטמין D.

תועלת חשובה אחת של ויטמין D היא מניעת בריחת סידן. בהתאם מחסור בויטמין D עלול לגרום לירידה ברמת הסידן בגוף ולמגוון רחב מאוד של בעיות עקב תופעה זו. בין השאר עלולים אנשים שבגוף שלהם יש מעט סידן לסבול מדלדול במסת העצם ומאוסטיאופורוזיס, סיכון מוגבר לשברים בעצמות, נזקים לציפורניים (כתמים לבנים בציפורניים הן אחת האינדיקציות המובהקות למחסור בסידן) ופגיעה בשיניים.

בנוסף רמה נמוכה מדי של ויטמין D פוגעת בתקינות מאזן הזרחן בגוף. מינרל זה ביחד עם הסידן בונה את העצמות ותורם גם לתפקוד תקין של השרירים.

עוד כדאי לדעת שהיעדר ויטמין D בכמות מספקת במהלך הריון עלול לחבל בהתפתחות התקינה של העובר. כמו כן נמצא קשר בין רמות תקינות של ויטמין D לבין סיכון מופחת להתפתחות מחלות כגון סרטן המעי, סוכרת נעורים, יתר לחץ דם וטרשת נפוצה.

איך שומרים על רמה תקינה של ויטמין D בגוף?

יש 3 דרכים לספק לגוף ויטמין D: מאכלים שונים כשבפרט ניתן למצוא ויטמין D בטונה ובדגים נוספים, תוספי מזון וחשיפה לשמש.

מזון

כאמור יש שפע של ויטמין D בדגים. טונה למשל מכילה 150 יחידות בינלאומיות של ויטמין D בכל 100 גרם, בכבד בקר יש 40 יחידות בינלאומיות, כמות דומה יש בביצה גדולה ואילו בכוס של דגני בוקר שמועשרים בוויטמין החשוב (ובשנים האחרונות יותר ויותר דגני בוקר מועשרים בו) – 70-80 יחב"ל. מוצרים נוספים שאותם נוהגים להעשיר בוויטמין D הם חלב פרה וחלב מהצומח (חלב סויה, חלב שקדים, חלב שיבולת שועל וכו'). מומלץ לקרוא בתשומת לב את פירוט הערכים התזונתיים על האריזה.

חשוב: ויטמין D שמתקבל בגוף דרך מזון נספג בו דרך הדפנות של המעיים – ולכן, כדי להבטיח ספיגה אופטימלית, מומלץ לאכול במקביל מאכלים שיש בהם שומן. בהתאם העובדה שיש ויטמין D בטונה בכמות גבוהה יחסית הופכת למשמעותית יותר בזכות השומן שיש בדג – שילוב שמוביל לספיגה גבוהה של הוויטמין.

המרת אנרגיית שמש

חשיפה לקרניים האולטרה סגולות (מסוג UVB) מאפשרת לגוף שלנו לייצר בעצמו ויטמין D3. חשוב להקפיד על חשיפה מבוקרת לשמש ובפרט להימנע מכך בשעות שבהן הקרינה מסוכנת.

תוספים

מומלץ להשתמש בתוספים רק כשהדרכים האחרות לא רלוונטיות לאדם הספציפי. כשצורכים ויטמין D באמצעות תוספים חשוב לוודא ספיגה טובה – כאמור בעזרת מאכלים שיש בהם שומנים.

ויטמין D בטונה – אידיאלי לחורף ולימי סגר

בחורף, באופן טבעי, החשיפה לשמש פוחתת. גם בימי הקורונה ומגבלות התנועה המשמעותיות רבים מאיתנו זכו לפחות שעות שמש (חשוב להדגיש שאיגוד רופאי הציבור קרא לאנשים כן לצאת החוצה – מבלי להתקהל כמובן).

הכמות הגדולה של ויטמין D בטונה והעובדה שמדובר במאכל עם ערך תזונתי גבוה ושיש בו שומן, הופכת אותו לתחליף יעיל מאוד ולכזה שמומלץ לצרוך אותו אפילו בכמות גדולה מהרגיל בימי מגפה ובמהלך העונה הקרה.

שתף
אזור ראשי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x